Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

Verhaaltje mailen naar iemand.

Spreek een verhaal u aan, vind je een verhaal om te lachen? En wilt u het verhaaltje laten lezen door één van uw vrienden? Dan kan je via dit formulier het verhaaltje verzenden naar u vriend(in).

Naam ontvanger:
E-mail ontvanger:
 
Naam afzender:
E-mail afzender:
   
Verhaal:

Achter de rode avondzon
Proloog:

Het was weer een donkere, koude dag geweest.
Zo was al tien jaar sinds de toenmalige koning op een morgen bij het ontbijt naar zijn hart greep en een paar seconden later dood op de grond viel. Hartaanval was de officiële diagnose geweest, maar in het hele land fluisterde men dat hij was vermoord, omdat het raar was geweest dat de koning zo jong stierf.
De koning’s wettelijke troonopvolger, was zijn enige zoon: de 8-jarige Tuxiss III, die naar het schijnt was geboren na een avontuurtje met een dame van lichte zeden. De mensen wisten dat de koningin ontvrucht baar was geweest en daarom niet in staat om een troonopvolger te baren. De koning was erg bedroefd geweest en had zijn liefde bij een andere vrouw gezocht.
Helaas was Tuxiss voor de kroning, door vreemde omstandigheden in het water gevallen en verdronken.
Het land had wederom geen koning.

Er kwamen vele vergaderingen totdat er opeens een man binnen was gekomen. De man was lang en behaard. Zijn zwarte ogen keken arrogant in het rond terwijl hij zich voorstelde als Multusam, neef van de koning en daarom rechtmatige troonopvolger, en hij was gekomen van ver om de kroon op te eisen.
Een raadsman was opgestaan en had gevraagd: Kunt u dat bewijzen, mijn heer?
Hij stroopte zijn mouw op waarna de tattoo van een gouden kroon zichtbaar werd. Dit was het teken van de koning, zo werd er gezegd, alleen de goden kunnen je dat teken geven. Doodse stilte kwam er in de zaal, en daarna gejuich. Dit is onze nieuwe koning werd er geroepen, leve de koning.

Na de kroning werden alle raadsmannen ontslagen, omdat de koning een andere partner had, de slechte en verbannen magiër Pracens. Het volk werd onderdrukt terwijl de koning zich als dictator ontpopte.
Iedereen die ook maar iets tegen hem had, werd in de kerkers van het paleis gemarteld.
Ook stelde hij hoge belastingen in en wie niet kon betalen werd vermoord of naar de Vallei of Excessum gebracht. Niemand overleefd het daar.
Veel mensen vluchtte naar omliggende landen of naar de bossen maar werden betrapt en vermoord.
Met behulp van Pracens’ magie creëerde hij in de diepste en duisterste grotten nieuwe wezens: wezens zonder ziel en zonder gevoel, wezens alleen instaat om te vechten en te moorden.
Met deze wezens wil hij een leger beginnen. Een leger alleen bestemd om te moorden en te vechten zodat hij, Multusam, de macht over de wereld in handen kreeg.




Hoofdstuk 1:

“Brrr…het is koud� dacht de man, terwijl hij zijn jas dichthield.
De winter was net begonnen en de witte sneeuw dwarrelde uit de hemel.
De man was op zijn weg naar zijn huis. Hij kwam net bij een vriend vandaan.
Het was geen lange reis maar wel een gevaarlijke.
De man heette Lattrioses. Hij was in het geheim filosoof, maar moest dat geheim houden want anders zou hij opgepakt worden.
Lattrioses wist dat er niks meer machtig is dan kennis en daarvoor had de koning het verboden.

Het waren gevaarlijke tijden, je kon niemand vertrouwen want je wist niet of diegene geen verrader en in ruil voor goudstukken mensen aangaf aan de konings mando, een orde die in de naam van de koning mensen oppakte die tegen de koning waren.
Vorige week nog waren Lattrioses’ overburen opgepakt wegens plannen smeden tegen de koning, hoewel Lattrioses wist dat deze beschuldigen nergens op sloegen. Ze verdienden goed met hun handel en dat was de reden waarom de koning ze liet oppakken. Hij kreeg bezit over al hun eigendommen terwijl zij naar de vallei of Excessum werden gebracht.

Hij was al oud en hij had veel gereisd voordat hij bij de koning kwam.
Hij groeide op in een klein dorpje, in de provincie Meridianus, zo’n 320 km naar het zuiden. Zijn vader was een smit.
In het dorp woonde een oude filosoof, die op zijn oude dag rust zocht.
Lattrioses had op een keer met vrienden stenen tegen de ruiten aan gegooid en moest toen van zijn vader zijn excuses gaan aanbieden.
Hij had stamelend en met spijt zijn excuses aangeboden maar de oude man keek hem vriendelijk aan en begon een verhaal te vertellen over een jongen die de wereld wilt hebben maar het maar niet vond.
Lattrioses had toen met verwondering geluisterd en had daarna allemaal vragen gesteld.
De oude man had alleen geglimlacht en had gezegd dat hij heel goed moest gaan nadenken.
En sinds die dag was Lattrioses bijna elke dag bij de oude man op bezoek geweest. De man had hem leren lezen, schrijven en had hem boeken laten lezen over de wereld.
Op zijn 18de ging hij ,niet zoals zijn vader wilde de zaak overnemen maar te reizen. Hij had de hele wereld over gereisd totdat hij uiteindelijk in de stad Rex Rigis, de koningsstad, was aangekomen. Daar moest hij bij de koning komen om alles te vertellen over zijn reizen en zijn filosofie.
De koning had hem gemogen en had gevraagd of hij hier wou werken.
Hij had de mooiste kleding gekregen, het beste eten gegeten en de mooiste vrouwen tot zich gehad.
Uiteindelijk was hij verliefd geworden op de dochter van een koopman en was met haar getrouwd.
Samen hadden ze 5 kinderen en 21 kleinkinderen.
Hij was nu net als de wijze, oude filosoof uit zijn vroegere dorp geworden. Vol met verhalen, vol met herinneringen en tevreden met wat had gehad en geleerd.
Maar dat ging niet op voor zijn vrouw en kinderen.
Hun leven was nu zwaarder dan ooit.
De koning eiste veel belasting en als er niet betaald kon worden kwamen de Mando aan je deur.
Die martelde je zo hard dat je wel moest betalen.
Nu woonden ze met z’n allen in één huisje. Hun inkomsten was de laatste tijd flink verminderd en hadden bijna geen geld meer over om eten en drinken te kopen.
Lattrioses keek naar zijn jongste kleinkind, de 6 maanden oude Stella, die tevreden aan een stukje brood sabbelde.
Er werd aan de deur geklopt. Verschikt kwam Marie uit de keuken.
Lattrioses sprak tegen haar; “Er is geen angst zonder hoop en er is geen hoop zonder angst, houdt vast aan die hoop Marie�.
Een man met een rood jasje met een gouden leeuw erop hield een geel perkament vast. Lattrioses wist dat de tijd was gekomen.
“Lattrioses Sapientia?� vroeg de man nors terwijl hij naar Lattrioses keek.
“Ja�. “Hierbij veroordeel ik u tot een gevangenisstraf van 10 jaar wegens samen spannen tegen de koning, filosoferen en in het geheim afspraken maken met andere filosofen. Deze straf gaat per direct in. Uw familie zal niks overkomen als u nu mee komt.�
Lattrioses hoorde achter hem Marie in snikken uitbarsten. Zijn ogen begonnen te prikkelen. Hij vond het niet erg om gevangen te worden gezet in iets waar hij in geloofde maar wel om zijn familie zo achter te laten.
“Schiet op, oude vent� zei de man terwijl hij zijn knuppel pakte uit zijn tas pakte.
Lattrioses draaide zich om naar zijn familie en zei: “De droom van gisteren is de hoop van vandaag en de werkelijkheid van morgen. Denk daar aan, wanneer ik er niet meer ben. Maak die droom waar! Treur niet, want ik zal bij jullie zijn. Denk aan me en dan zal ik er zijn.�
Bam! Daar kreeg hij een knuppel tegen zijn buik. Bam! Tegen zijn hoofd. Hij strompelde een beetje, hij voelde de warme vloeistof langs zijn gezicht naar beneden zakken.
Achter hem hoorde hij zijn dochter gillen. “Meekomen, klootzak� zei een stem tegen hem.
Terwijl de Mando hem oppakten keek hij nog een laatste keer achterom, naar zijn familie die hij waarschijnlijk nooit meer zou zien.
Toen werd alles zwart………………………………


Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 11 bezoekers online