Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

Verhaaltje mailen naar iemand.

Spreek een verhaal u aan, vind je een verhaal om te lachen? En wilt u het verhaaltje laten lezen door één van uw vrienden? Dan kan je via dit formulier het verhaaltje verzenden naar u vriend(in).

Naam ontvanger:
E-mail ontvanger:
 
Naam afzender:
E-mail afzender:
   
Verhaal:

boerentombola
Kalmthout 16 oktober 2008-10-16

Judas Vantagtertgoate, geboren in het begin van de 20ste eeuw was een boer uit de Zuidwesthoek. Judas was getrouwd met een nazaat van de bekende grootgrondbezitter Lakterisan.
Hij had 11 koeien, 2 varkens en veel landbouwgrond, deed aan aspergeteelt en had een tractor waar ik het merk van ben vergeten. Laten we aannemen dat het een Ferguson, een Fendt of een John Deere was. Wat ik er nog van kan herinneren was het ijzeren stoeltje van de bestuurder. Er zaten van die grote gaten in voor het zweet.
De bijnaam van Judas was ‘Vantbjeestevelleke’. Over het ontstaan van die bijnaam gaan diverse geruchten maar ondanks dat ik heb besloten te schrijven in Middelnederlands Geschrift wil ik geen verkeerde feiten de wereld uithelpen.
Wel vermeldenswaardig is het enige uitstapje van het boerengezin Vantagtergoate.
Op een mooie dinsdag in 1939 vond Vantagtertgoate een brief op de deurmat. Het bleek een uitnodiging verstuurd uit Kalmthout. Een uitnodiging voor een boerenbondfeest op de datum 20 april te Noordelijk Kalmthout.
De tractor met het merk waarvan ik de naam in het midden ga houden was net gereviseerd, er zat nieuwe olie op en de hooikar was op een paar oude konijnenhokken zo goed als leeg. Verder waren de aspergebedden afgeroomd, de haag was geknipt en het erf gekeerd.
Er waren dus geen onoverkomelijkheden die een gezellige trip naar Kalmthout zouden kunnen verhinderen.
Bovendien had Vantagtertgoate gehoord van stroper Midas dat er in Kalmthout gigantisch mooie prijzen waren te winnen met de boerentombola.
De tractor vertrok met Judas achter het stuur op het zweetzadel. De boerin met haar mand en een breiwerk zittend op een pak strooi waar ze een grote rode zakdoek overheen had gedrapeerd. Om haar donkerbruin mantelpakje te beschermen.
Na een voorbeeldige reis naar het zuiden kwam ons boerenkoppeltje veilig aan in noord Kalmthout en werden daar begroet door echte Vlaamse boeren waarvan er verscheidene al een behoorlijke rode neus hadden. Waarschijnlijk van de koude wind die op gezette tijden opspeelden en door de geplaveide straten van Kalmthout blies.
Voorzitter Zannekin verklaarde de boerenspelen voor geopend.
Op dat boerenbondfeest waren er verschillende oude boerenspelen georganiseerd zoals koevlaai gooien, snelmelken met of zonder automatische melkmachine en biggenwerpen en biggencastreren om het snelst.
Bij de teamsporten was er het kaatsen, estafette sjoelbak en aardappeleten.
Behalve het onderdeel biggenwerpen en knuppels in het hoenderhok gooien deed Vantagtertgoate verder niet aan veel actieve spelen mee.
De belangrijkste reden om zijn vertrouwde erf te verlaten en de verre reis naar Kalmthout te ondernemen was het allerlaatste onderdeel van het boerenbondfeest.
De boerentombola.
De boerentombola was een bekende loterij die in voorafgaande edities al voor heel mooie prijzen had gezorgd.
In die tijd waren er nog geen grote aannemers die voor sponsoring zorgden dus moesten de organisatoren van het boerenbondfeest uit eigen zak de prijzen bekostigen.
Dit jaar was het hun toch weer gelukt om de boeren en boerinnen te verrassen met zeer nuttige en vaak kostbare prijzen.
Het volk verdrong zich rond de uitgestalde prijzen. Zo was er een waardebon die goed was voor een gratis maaibeurt van de maïs. Er was een kartonnen doos met vijf onrijpe hanen. Er was een jaarabonnement op de bestrijding van de Oranje Wortelboorder. Een transistorradiootje, een reproductie van Pieter Brueghel en een mooie witte klak zoals ze in het slachthuis dragen voor de hygiëne.
De hoofdprijs dit jaar was een half varken.
Judas Vantagtertgoate had geen interesse in het maaien van zijn maïs. Daar had hij Lammerts voor met de Claas Combine. De vijf hanen waren nog niet rijp en aan de bestrijding van de Wortelboorder was een ver familielid al begonnen.
Judas Vantagtertgoate was helemaal uit de Zuidwesthoek gekomen voor de hoofdvogel.
’Het halve varken’.
De spelen waren gespeeld. De punten opgeteld. De prijswinnaars kregen hun applaus maar Judas was veel te zenuwachtig om zich hier mee bezig te houden. Het enige lotje dat hij had gekocht werd vochtig in de knuisten van de zwetende Judas.
Toen het gejuich opsteeg voor de prestaties van Judas in het hoenderhok was Judas al in gedachte met het halve varken naar zijn trekker aan het lopen.
Het grote en langverwachte moment was nakend. De kleine prijsjes verruilden de tafel voor de grijpende boerenpollen.
Het nummer 6 op het klamme papiertje van Judas was nog nauwelijks te lezen.
“En de hoofdprijs van dit jaar gaat naar…………………..nummer 6â€.
Vantagtertgaote geloofde zijn verweerde oren niet. Hij had het halve varken gewonnen!
Zelfs bij zijn boerin kon er eindelijk een zuinige lachje af.
Judas en zijn boerin werden geholpen met het inladen van het halve varken door Fons, een jonge noordelijke boer die de witte klak had gewonnen en die al op zijn donkere haardos had gezet. Na een korte groet werd de terugreis ingezet.
De reis terug liep verder probleemloos. De boerin van Judas zat de gehele reis aan de knopjes van de transistorradio te draaien echter zonder veel resultaat. De boerin had die radio niet gewonnen maar gewoon in een onbewaakt moment in haar mandje onder een
breiwerk gestopt. Daarna de grote rode zakdoek erover en er kraaide verder geen haan meer naar.
Aan de grens bij Wildert, een deelgemeente van Essen, wist Judas de enige douanier bij de defecte slagboom te misleiden door zich voor te doen als een medewerker van thuisslachter Van Mechelen.
Terwijl ze de grens passeerden lukte het de boerin om een vrij duidelijk zendstation op de radio te krijgen. Er was een liedje van Marlene Dietrich;â€Sag mir wo die Blumen sindâ€.
Toen ze de Stompe Toren van Woensdrecht in de verte zagen en wisten dat het niet ver meer was besloot Judas om even langs Lammerts te rijden om te vragen of er iemand wilde helpen met het varken uit de wagen te zeulen.
Judas en zijn boerin samen met Lammerts en kleine Pee, zoon van Vantagtergoate, tilden het varken uit de wagen en plaatsten het in de stal bij de twee andere varkens.
Het radiootje wilde ons boerengezin nog nageven dat de bekende Duitse politieker A. Hitler vandaag zijn 50ste verjaardag vierde maar Judas, zijn boerin, Lammerts en kleine Pee hoorde het niet. Ons viertal zat al aan de grote keukentafel met Brabants Bont nippend van een druppeltje om de drukke dag door te spoelen.
De volgende morgen was het oorlog. Geen echte oorlog natuurlijk maar boer Vantagtertgoate ging op hoge poten terug naar de organisator van het boerenbondfeest. Met het varken weer achter op de kar.
“Schandaligâ€, riep hij tegen Fons, niet de boer van de witte klak maar diegene die verantwoordelijk was voor de prijzen van de tombola en die het biggenwerpen had gewonnen.
“Schandalig, hier heb je uw varken terugâ€.
“Waarom Vantagtertgoate?â€.
“Ik wilde het bij de andere varkens zetten maar het valt elke keer omâ€.






Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 13 bezoekers online