Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

Verhaaltje mailen naar iemand.

Spreek een verhaal u aan, vind je een verhaal om te lachen? En wilt u het verhaaltje laten lezen door één van uw vrienden? Dan kan je via dit formulier het verhaaltje verzenden naar u vriend(in).

Naam ontvanger:
E-mail ontvanger:
 
Naam afzender:
E-mail afzender:
   
Verhaal:

Schildpad Redders


De Avonturen van de KVD

(Kinderen Voor Dieren)


Schildpad Redders



Jasper keek om de schutting van Meneer Bruins heen. De gigantische herdershond lag bij de achterdeur te slapen. Teleurgesteld ging hij weer zitten. “Dat rot beest zit er nog,” zei hij. “We zullen nog even moeten wachten om de schildpad te redden.”
Willem zuchtte. “We wachten al heel de middag. Ik ga zo naar huis.
“Hou op, Willem,” zei Ellie. “Jij moet altijd zeiken.”
“Niet waar,” zei Willem. “Ik ben het wachten gewoon zat. Ik ga naar huis. We kunnen beter vanavond terug komen.” Hij stond op en keek Ellie aan. “Ga je mee?”
Ellie schudde haar hoofd en keek naar Jasper. “Ik wacht nog even,” zei ze. “Meneer Bruins gaat altijd ’s-middags met hem lopen.”
Jasper knikte.“Wacht nog even Willem, wij hebben je nodig.”
Willem keek ze alle twee aan. “Oké,” zei hij met een zucht en nam zijn plaats weer achter de schutting. “Hebben we alles?”
“Jaahaa,” zei Ellie. “Dat heb je al vier keer gevraagd, Willem.”
“Ik wil gewoon dat alles klaar is. En als we toch moeten wachten, dan kunnen we net zo goed het plan weer checken,” zei Willem.
“Willem heeft gelijk,” zei Jasper. “Laten we opnieuw beginnen.”
Ellie zuchtte. “Oké.”
Jasper ging op zijn knieën zitten en keek in het rond. De achtertuin van meneer Bruins grensde aan een park. Tussen het park en de schutting stonden veel struiken en daar zaten de drie verstopt. Jasper maakte zijn rugtas open en pakte het kladblok. “Alle leden van de KVD aanwezig?” vroeg hij op een ernstige toon.
Ellie schudde haar hoofd en lachte. “Jongens, dit is zo dom. Er zijn drie leden en wij zijn toch alle drie hier. Sukkels.”
“Doe niet zo flauw, Ellie,” zei Willem. “Dit is serieus. Wij moeten hem toch redden. Jij zei zelf dat een tropische schildpad niet thuis hoort in een vijver. Het was jou idee om hem naar de dierentuin te brengen.”
“Ja, dat snap ik ook wel. Ik wil hem ook redden.” Ze ging op haar hurken zitten en drukte haar gezicht dicht tegen Willems gezicht aan. “En,” zei ze kattig. “Ik heb onze naam bedacht, KVD - Kinderen Voor Dieren, weet je nog.”
Willem keek Jasper boos aan. “Zie je wel. Ik zei dat we m'n stomme zus niet mee moest laten doen.”
Ellie gaf Willem een mep. “Ik ben niet stom,” zei ze.
Willem mepte terug. “Jawel,” zei hij.
“Jongens, hou op!” zei Jasper in een harde fluister stem. “Ellie, dit is onze club en als je mee wil doen moet je onze regels volgen. Jij heb misschien de naam bedacht maar wij hebben de schildpad ontdekt toen onze voetbal zijn tuin invloog.”
“Ja,” zei Willem.
“En Willem, het is ook dom om een presentie lijst te hebben als je maar drie leden hebt.”
Willem deed zijn mond open om te protesteren maar moest hun toch gelijk geven. Hij deed zijn mond weer dicht zonder iets te zeggen.
Jasper ging verder. “Houden jullie je kop nou dicht.” Hij ging weer op zijn kont zitten en sloeg de bladzijde om. “Hebben we alles?” vroeg hij terwijl hij Ellie streng aankeek.
Ellie rolde met haar ogen maar zei niks.
“Kruiwagen?” vroeg Jasper.
“Check,” zei Willem terwijl hij Ellie triomfantelijk aankeek.
Ellie kruiste haar armen over elkaar en zuchtte.
“Emmer?” vroeg Jasper.
“Check,” zei Willem.
“Vangnet?”
“Check.”
“Jongens!” riep Ellie. “Ik hoor Meneer Bruins.”
Jasper keek om de schutting. Daar stond hij dan. De verschrikkelijke gepensioneerde schoolmeester Meneer Bruins. Nou dierenbeul. Zijn gezicht was permanent gerimpeld in een chagrijnige grijns van al zijn jaren als hoofdmeester. Hij deed de riem om de enorme kop van zijn hond.
Plotseling keek de hond naar Jasper en begon te blaffen. Jasper dook weer achter de schutting. “Kom op, Brutus,” hoorde Jasper Meneer Bruins zeggen. “We gaan lopen.”
Het blaffen van Brutus werd zachter.
“Het is nu of nooit,” zei Jasper. Hij wuifde dat ze mee moesten komen en deed de kapotte poort open. Met zijn drieën sprongen ze van achter de schutting en rende op de vijver af. Jasper nam de kruiwagen mee, Willem het net en Ellie de emmer.
“Snel, Ellie,” zei Jasper. “Vul de kruiwagen met water. Willem, zoek jij de schildpad.”
Ellie dompelde de emmer in de vijver maar had haar eigen vergist in het gewicht van de emmer als die vol zou zijn. De volle emmer trok haar uit balans en ze tuimelde voorover.

PLONS!

“Ellie!” riepen Jasper en Willem tegelijk. Ze bukte allebei voorover en pakte Ellie beet.
Ineens hoorde ze een hond blaffen en keken elkaar aan.
Met grote ogen, zeiden ze alle drie tegelijk, “Shit!”
“Vlug,” zei Jasper. “Haal haar eruit! Ze komen alweer terug!”
Willem en Jasper trokken terwijl Ellie over de rand van de vijver stapte. Ze kwam met een smak neer op het gras. Even keken ze elkaar weer aan. Het was stil.
“Misschien zijn ze naar binnen,” zei Ellie.
“Snel,” zei Jasper. “Geef mij de emmer.”
“Zijn jullie gek of zo?” vroeg Willem. “We kunnen beter maken dat we weg komen.”
Ellie en Jasper negeerden Willem. Jasper dompelde de emmer in de vijver. Voorzichtig trok hij de volle emmer uit de vijver en gooide hem in de kruiwagen leeg.
“Jullie moeten hem vangen! Schiet op!” zei Jasper.
Ellie pakte snel het net en keek naar Willem. “Heb je de schildpad gezien?” vroeg ze.
Willem schudde langzaam met zijn hoofd. Zijn ogen waren groot en hij zag er wit uit. Hij kon alleen naar de achter deur kijken.
“Kom op, Willem! Wil je hem redden of niet? De hond is naar binnen en anders was hij jou al lang aan het verprutsen,” zei Ellie met een gemene glimlach.
Willem keek weer snel naar zijn zus en knikte.
“Nou dan,” zei Ellie terwijl Jasper nog een volle emmer leegte. “Help me dan. We moeten hem redden.”
Willem begon te zoeken. “Daar,” zei hij wijzend.
“Ik zie hem,” zei Ellie.
“De kuip is vol genoeg,” zei Jasper.
“Help ons de schildpad pakken dan,” zei Ellie terwijl zij het net om de schildpad deed. “Hebbes!”
“Mooi.” zei Jasper. “Haal hem eruit.”
Ellie trok aan het vangnet maar kreeg hem niet uit het water. De schildpad was te zwaar en probeerde weg te komen. Dat maakte het nog moeilijker voor haar.
Jasper en Willem gingen op hun knieën zitten aan iedere kant van Ellie. Ze bukte voor over en pakten het vangnet vast. Langzaam lukten het ze de schildpad uit het water te halen.
“Man! Wat is die zwaar zeg!” zei Willem. “Gelukkig is hij nog jong.”
De schildpad keek onverschillig rond. Zijn lichtgele lijf was groen bevlekt en Jasper moest even aan Meneer Bruins denken. Hoe kon iemand het leuk vinden om zo een prachtig beest in zo een kleine, rot vijver te houden?
“Breng hem naar de kruiwagen,” zei Jasper.
Samen droegen ze de schildpad naar de kruiwagen. “Leg hem d'rin,” ze Jasper. “Laat hem in het net zitten. Wegwezen hier!”
Jasper pakte beide handgrepen en tilde de kruiwagen op. “Weg hier!” zei hij.
Met veel moeite, lukte het Jasper precies vier meter te lopen. Het water gutste eruit. “Het is te zwaar,” zei Jasper. De kruiwagen begon naar links te leunen. Hij probeerde het weer recht te krijgen maar het lukte niet. De kruiwagen viel op zijn kant. De schildpad gleed eruit en probeerde uit het net te klimmen. Zijn zwarte ogen keken angstig om zich heen.
Willem ging uitgeput op zijn kont naast de schildpad zitten.
Jasper zuchtte gefrustreerd. “Help mij het weer recht te - ”
“De hond!” schreeuwde Ellie.
Willem en Jasper keken naar het huis. De gigantisch zwarte herders hond kwam blaffend op ze afgerend. “Hij eet ons op!” gilde Willem.
Plotseling werd de hond geroepen, “Brutus! Zit!” Hij stopte en ging zitten.
“Oh shit.” zei Ellie. “Meneer Bruins komt.”
“Wat spoken jullie uit?” vroeg hij terwijl hij op de kinderen afstormde. Ellie wou om hulp roepen maar er kwam niks uit. Willem kon alleen maar benauwd kijken naar de hond en Jasper viel uit frustratie en vermoeidheid op zijn knieën.
“Wat zijn jullie aan het - ” Toen zag Meneer Bruins wat er in het net zat. “Nou dat is dan mooi,” zei hij met een gemene sneer. “Gelukkig heb ik de politie al gebeld.”
En net op dat moment hoorde Jasper, Willem en Ellie inderdaad sirenes loeien. Ze keken elkaar aan maar niemand zei wat.
“Dachten jullie zomaar mijn schildpad te jatten?” Hij schudde een lange, gevlekte vinger in hun gezichten.
Twee agenten kwamen de tuin opgelopen. “Wat is hier aan de hand?” vroeg de hoofdagent.
Jasper stond snel op. “Nou,” zei hij ineens. Meneer Bruins keek hem verbaasd aan. “Deze meneer houdt een illegaal dier. Kijk maar.”
De sneer van Meneer Bruins smolt van zijn gezicht. “Maar… Ik…” Hij begon te stotteren. “Ik heb jullie gebeld want…”
“Ja,” zei Ellie. “Dit schildpad moet naar de dierentuin, anders gaat hij dood.”
“Het is me allemaal duidelijk,” zei de hoofdagent.

Twee weken later, kregen Jasper, Ellie en Willem een ere rondleiding door het tropische schildpad terrarium in de dierentuin.
“Daar heb je hem,” zei de verzorger wijzend. “Daar is Gump, de schildpad die jullie gered hebben.”
Ellie, Willem en Jasper keken door het glas. “Ik zie hem!” zeiden ze tegelijk. Ze keken vol trots naar Gump.
“Hij had geen maand meer geleefd zonder jullie hulp.”
“Wat is er met Meneer Bruins gebeurd eigenlijk?” vroeg Ellie.
“Hij heeft tien duizend euro boete gekregen.”
“Tien duizend?” riepen ze samen. “Wow!”
“Grappig dat hij zelf de politie heeft gebeld,” zei de verzorger. “Jullie hadden gewoon de politie zelf kunnen bellen, toch?”
De kinderen knikten. “Maar,” zei Jasper. “Dat was lang niet zo leuk geweest.”
Met een enorme glimlach, keken de drie leden van de KVD weer naar Gump.
Missie volbracht.

Copyright © Kenneth Temple







Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 13 bezoekers online