Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

Beren.

U leest om dit moment het verhaal Beren gepost door M vd Roest. Dit verhaal is gepost in de categorie spannende verhalen. Wilt u een zelf geschreven, of een mooi verhaaltje posten? Klik daarvoor hier.

Wilt u terug naar spannende verhalen?
Categorie: spannende verhalen
Gepost door: M vd Roest
Gepost op: 2008-10-24

Verhaal:

Beren
Beren.

Weet u waarom de meeste kleuters gehecht zijn aan hun speelgoedbeer en in dit dier een vriendje herkennen met wie zij hun kleine geheimpjes kunnen delen?
Nee?
Ik wel,al gebied de eerlijkheid me te vertellen dat deze kennis bij toeval mijn pad kruiste.
Wilt u het weten? Ga dan in gedachten mee naar een gebied vele malen groter dan Nederland waar koning Winter negen maanden per jaar zijn kille scepter zwaait. In die uitgestrekte wildernis banjeren beren onbezorgd rond. Ooit heb ik iemand horen beweren dat hij er twee zag broodje smeren, maar die bewering verwijs ik naar het rijk der fabelen om de eenvoudige reden dat ze erg schuw zijn. De beren, niet het brood.
Een ontmoeting met een beer is vrijwel uitgesloten daar ze in regel mensen uit de weg gaan. Uitgezonderd als in het voorjaar de berin moeder is geworden en men te dicht bij het jong komt. Gebeurt dit dan komt ze met een sneltreinvaart aangesneld.
Vanwaar dit gedrag?
Tot op heden is er niemand die deze vraag afdoende kan beantwoorden. Degenen die een dergelijke ontmoeting hebben ondergaan zijn van schrik verhuisd naar het hiernamaals. Dat is niet zo verwonderlijk, stelt u zich voor, een kolos van ongeveer drie meter hoog, tussen de 400 en 600 kilogram wegend die rennend op je afkomt.
In dat gebied, onbewoond en rijk aan grondstoffen was een belangrijke nikkel-ader ontdekt.
Lieden met dollartekens in hun ogen, waren de mening toegedaan dit metaal bovengronds te halen.
Voor degenen onder u die geen technische opleiding hebben gevolgd, nikkel is een non-ferro (geen ijzer bevattend) metaal, dat vrijwel alleen wordt toegepast om te worden gelegeerd (samengesmolten) met andere metalen om zodoende de eigenschappen van het oorspronkelijke metaal te verbeteren.
Ongetwijfeld heeft u ooit een steek- of ringsleutel in handen gehad waarop staat chroom-nikkel-vanadium. U weet dan dat u het allerbeste gereedschap in handen heeft.
De grootste nikkelverwerkingsgigant ter wereld, de INCO, had opdrag gegeven daar een smelterij en raffinaarderij te bouwen om het ruwe nikkelerts te verwerken tot een bruikbaar produkt,waar een behoorlijk groot wagenpark voor nodig is, waar ik als dieselmonteur werkte.
Met John, een autochtone collega, waren we die bewuste dag met de servicetruck op weg naar naar een gestrande bulldozer waarvan de motor het had begeven. Bij aankomst zagen we de geelgekleurde machine tussen de bomen staan. Vanwege het moeilijk begaanbare terrein konden we er niet met de truck dichtbij komen en genoodzaakt de ongeveer resterende tweehonderd meter per voet te overbruggen. Halverwege hoorde ik John zeggen, "Dutch( een vervoeging van het woord Nederlander} rennen, een grizz."
Kijkend over mijn linkerschouder zag ik een enorme grizzlybeer op ons afkomen. Een verdere aansporing had ik niet nodig en moet op dat moment de honderd meter naar de bulldozer in recordtijd hebben afgelegd.
Achter me hoorde ik John hijgend en puffend volgen.
De op ooghoogte stalen rupsbanden van de grote machine vormden geen enkel beletsel en ik hopte er in sneltreinvaart bovenop.
Me omkerend stak ik John de helpende hand toe en.......zag hem languit liggend. Een bovengrondse boomwortel was hem noodlottig geworden. Vanuit zijn liggende positie keek hij in angstige verbijstering naar me op.
"John komop" kon ik schor uitbrengen.
Inmiddels was hij half opgekrabbeld , helaas te laat, het dier stond achter hem. Het beeld dat ik nu beschrijf zal voor eeuwig op mijn netvlies gegrift blijven.
John,zich oprichtend, zijn gezicht vertrokken in grauwe doodsangst, achter hem de enorme berin met haar uitgestrekte klauw john's schouder grijpend, daarbij zacht grommend , waarop John in katzwijm viel.
Mogelijk was het zinsbegoocheling maar ik meende in dat dierlijk geluid het Engelse woord "kijk" te horen omdat ze een machtige poot naar achteren stak en uit haar rugplooi een klein wezentje tevoorschijn toverde , dat een klein, spartelend beertje bleek. Omdat John niet aanspreekbaar was keerde de berin zich naar mij. Staande op de manshoge stalen rupsband keek ik in een paar intelligente vriendelijke ogen.
Tot mijn verbazing hoorde ik mezelf zeggen, "een mooie baby", alsof dit door een hogere intelligentie werd ingegeven.
Blijkbaar vielen deze woorden in goede aarde want de trotse moeder beaamde dat door instemmend te knikken, tegelijkertijd haar tanden ontblotend in een vriendelijke grimas. Daarna keerde ze zich om en verdween waggelend.
Kijkend naar haar kleiner wordende rug drong het op dat moment tot me door dat beren in wezen vriendelijke en lieve dieren zijn die van kleine wezentjes houden.
Volgens mij krijgen mensenkinderen onbewust die eigenschap bij hun geboorte mee.
Mogelijk zijn er onder u die dit waargebeurde verhaal bestempelen als "kul" met het argument 'beren kunnen niet praten.' Die mensen wil ik het volgende voorhouden: als u voor zoete koek slikt wat tijdens politieke bijeenkomsten door de betreffende kandidaten wordt beloofd, moet u op zijn minst geloven dat beren kunnen praten. Bent u desondanks niet overtuigd, vraag dan de eerste de beste kleuter of beren kunnen praten.
Een volkswijsheid zegt immers: kleine kinderen en dronkaarda spreken de waarheid.
Wilt u weten hoe het John is vergaan?
Het gebeuren heeft hem lichamelijk maar bovenal geestelijk een zware slag toegebracht. Vertoevend in een gesloten inrichting was hij een week of zes niet aanspreekbaar.Inmiddels ligt hij niet meer op de IC maar verblijft hij in een eenpersoon appartement dat dag en nacht onder bewaking staat. Het laatste dat ik hoorde is dat hij steun heeft gevonden bij een naazaat van de beroemde Bruintje Beer. Geen levende maar uit een speelgoedzaak.

Aantal keer bekeken: 5362
Waardering: 3.58 op 10
Geef een cijfer:

Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 23 bezoekers online