Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

De oude wilg.

U leest om dit moment het verhaal De oude wilg gepost door Inge Peters. Dit verhaal is gepost in de categorie spannende verhalen. Wilt u een zelf geschreven, of een mooi verhaaltje posten? Klik daarvoor hier.

Wilt u terug naar spannende verhalen?
Categorie: spannende verhalen
Gepost door: Inge Peters
Gepost op: 2007-7-13

Verhaal:

De oude wilg
(HALLO IK GA JULLIE EEN VERHAAL VERTELLEN OVER EEN MEISJE DABORA. OP HAAR VERJAARDAG KRIJGT ZE EEN CADEAU. MAAR NIET ZOMAAR EEN CADEAU, ZE KRIJGT EEN BOOM.. WIE GAF DIE BOOM, EN WAT IS DE BEDOELING VAN DIE BOOM??......)

'Dabora! Wakker worden!'Dabora's ouders stonden onder aan de trap te roepen. 'mmm'Dabora kreunde maar wat. Het was nog geen eens 9 uur in de ochtend, en het was zaterdag, een uitslaapdag! Dabora's ouders kwamen naar boven en liepen haar kamer binnen. 'Dabora, kom nou eens uit je bed! Je moet het huis nog opruimen, de ramen lappen en mijn eten maken!'zei haar moeder streng. 'Mmm.. mam, mag ik niet eens één keer wat rust. Ik ben vandaag nog wel jarig weet je nog.' 'Dabora, geen gezeur! Je verjaardag moet je maar een keer vieren als we niet thuis zijn zodat wij geen last van je hebben.' zei haar vader. Ze wouden weg gaan maar haar moeder draaide haar toch nog om 'Of trouwens, je mag geen verjaardag vieren. Ik wil geen andere mensen in mijn huis hebben. Vier maar een eigen feestje. Hup en nu aan het werk! Dabora stapte haar bed uit. Ze waste zich, poetste haar tanden en deed haar kleren aan. Ze kamde vlug nog een door haar haren en liep naar beneden. 'Dabora! Wat doet die lelijke oude boom hier bij mijn brievenbus?' vroeg haar moeder. 'euhm..'Dabora ging kijken. Er stond een klein oud boompje op de stoep van ongeveer een meter. Er hing een kaartje bij. 'BESTE DABORA. HARTELIJK GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG. MOEILIJKE TIJDEN GAAN VOORBIJ, EN JIJ ONTMOET MIJ. DE BOOM WAARVAN OP WIE JIJ LIJKT, DAARDOOR WORD JE SCHATRIJKT.'stond erop geschreven. wat sloeg dat nou weer op. Dabora liep naar binnen. Ze keek of haar vader en moeder niet keken en liep naar haar kamer. Ze zette de boom op haar bureau. Wat betekende dat toch? 'Dabora! waar ben je, ik heb honger!'hoorde ze haar moeder beneden roepen. Dabora zat nog met duizend vragen. Waarom stond er schatrijkt en niet schatrijk? Wat betekende die zinnen? Wie had die boom gestuurd? En hoezo zouden moeilijke tijden voorbij gaan, haar leven bestond uit moeilijk? Dabora rende naar beneden. Ze maakte eten voor haar moeder, ruimde het huis op en lapte de ramen. zo'n 5 uur later was ze klaar. Ze rende meteen weer naar boven om haar boom te bekijken. Ze las het kaartje nog een keer goed voor zichzelf voor om het misschien beter te kunnen begrijpen. Maar... wat... hoe kon dat? De tekst was verandert. JE ZIEL ZAL MIJ BEKOMEN, IK BEN DOOD MAAR NIET VOOR LANG. KIND, BEN NIET BANG. NOG EEN NACHT EN EEN DAG. EN JIJ HEBT NOOIT MEER EEN LACH. GEEN GEVOEL WANT JE GAAT DOOD, IK KRIJG JOU EN JIJ KRIJGT MIJ, stond erop. Nou werd Dabora toch wel een beetje bang. Dabora kon die nacht niet slapen. Heel de tijd lag ze denken aan die nacht en die dag. Dit is de nacht en strax nog een dag. en.. moet er dan iets gebeuren? Nooit meer een lach? dat klinkt niet bepaalt goed. Je gaat dood, ik krijg jou en jij krijgt mij. Wat bedoelt hij daar mee. Dat ze dood moet ik duidelijk maar.. wie wil dat? Dabora dacht iets van dat hij haar ziel wou en zij kreeg dan zijn ziel. Maar dat was kansloos. Er bestond toch geen enkele mogelijkheid om zo iets te doen. Op een begeven moment viel ze toch in slaap. De volgende morgen werd ze helemaal slaperig uit haar bed gewekt door haar vader. Dabora haalde haar kleren uit haar kast en deed ze aan. Ze wou de borstel van haar bureau pakken maar zag ineens weer die boom staan. De boom leek er levendiger uit te zien dan gisteren. Misschien een verbeelding? Dabora had besloten er niet meer aan te denken. Waarschijnlijk was het weer iets de buren. Die halen altijd zulke flauwe geintjes uit. Dabora ging weer aan het werk zoals elke dag. Maar dit keer leek het wel of ze minder pit had. Alsof ze moe was, of alsof ze nog half sliep. Ook haar hersene wouden vandaag niet meewerken. Ze stofte de ramen, lapte de bank en ze had niks door tot dat haar moeder er iets van zei. Ze had toch wel het gevoel dat er iets met haar aan de hand was. Die avond kon Dabora helemaal niets meer. Ze lag op bed en wist niet wie ze was, of waar ze was. Haar hard klopte heel erg hard alsof het er uit werd gerukt. De volgende dag kwam haar moeder haar wekken om naar school te gaan. Maar tot haar schrik trefte ze Dabora dood aan op bed. Op de plek waar haar hard zat, zat nu een groot gat. Haar hard was er letterlijk uit gerukt. Haar moeder keek met tranen in haar ogen opzij. De boom.. de boom leefde. De boom was nu zo groot en levendig dat hij door het plafon heen stak. De boom was mooi groen met bladeren. Haar moeder viel in huilen neer. Bij de begrafenis stond de boom geplant naast het graf. Iedere week kwamen moeder en vader een keer kijken en bloemen leggen. Na een jaar gebeurde er iets wonderbaarlijks. Het graf was open. Er zat een groot gat. Dabora zat in de grond geplant en de boom lag in het klein in het graf, dood. Dabora leefde weer maar kon zich niet bewegen. Hier armen stonden als takken stijf rechtop. Deze boom stond nu voort altijd in de tuin van haar huis. Nadat de Daboraboom een maand in de tuin stond kon ze zich eindelijk weer bewegen. Ze kwam weer tot leven. Ze worstelde zich de pot uit. Ze liep het huis weer in. Haar moeder en vader rende haar huilend in de armen. 'Ooo kindje toch. Ik beloof zelf voortaan altijd de klusjes te doen.' zei haar moeder. 'Ja en ik laat je altijd voort uitslapen.'Zei haar vader. En toen leefde ze nog lang en gelukkig....

DIT VERHAAL IS EEN STUKJE OM LEKKER OP VAKANTIE IN DE ZON TE GAAN LEZEN. VEEEEEEEEL LEES PLEZIER!!

















Aantal keer bekeken: 3578
Waardering: 6.40 op 10
Geef een cijfer:

Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 13 bezoekers online