Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

De schat van de verloren viking.

U leest om dit moment het verhaal De schat van de verloren viking gepost door Slo Jlo. Dit verhaal is gepost in de categorie spannende verhalen. Wilt u een zelf geschreven, of een mooi verhaaltje posten? Klik daarvoor hier.

Wilt u terug naar spannende verhalen?
Categorie: spannende verhalen
Gepost door: Slo Jlo
Gepost op: 2010-12-2

Verhaal:

De schat van de verloren viking
PROLOOG

4 februari 849, Haithabu, Sleeswijk-Holstein

Het was koud in Haithabu. Gudrod de Zeekoning en zijn mannen overnachtten deze winter in de handelstad aan de Schlei. De Schlei was bevroren en Gudrod keek naar zijn schip de Wolvendraak, terwijl hij de warme lucht in wolkjes uit zijn longen blaasde. Erik de Dappere, zijn trouwe stuurman, liep verontrustend aan zijn rechterzijde. Hij hield zijn vacht stevig om hem heen. Er stak juist een frisse wind op, die fluitte tussen de gaten in het huis. Ze hadden voor de winter hun huis en vrouw verlaten. Ook zijn dochter Raghnilde mistte hij.
“Wanneer kunnen we er eindelijk nog eens op uit?!” vroeg Erik met een teleurstelling in zijn stem. Erik had geen familie meer. Zijn vader was gestorven in de strijd met Zweden en had een echte Vikingbegrafenis gekregen. Een jaar daarna is zijn moeder gestorven van verdriet.
“Heb geduld! De winter duurt niet lang meer.” zei Gudrod op een rustige toon. Hij wilde ook zeer graag erop uit.
Het licht van de maan was nu even verduisterd door een wolk die voorbijschuifde.
“Weet je, Gudrod, wat heb je eigenlijk met ie God van je?” vroeg Erik, die nog geloofde in de Noorse goden. Maar Gudrod daarentegen, was geen heidene meer.
“Ik deed het voor Frisia. Ik heb een tweestrijd in me. Eén kant zegt me dat ik goed gedaan heb met me te laten dopen, maar ik heb daarbij mijn volk verraden.” fluisterde Gudrod, die wou dat niemand dit hoorde.
“Je hebt helemaal geen volk verraden, heel het volk staat pal achter je!” riep Erik. Gudrod deed een rustgevend gebaar.
“Dank je wel,” zei Gudrod “maar je hoeft me niet te troosten, hoor!”.
Gudrod liep naar binnen en Erik bleef alleen buiten, hij dacht na over de woorden die net gezegd waren. Hij was niet goed in denken, maar in de praktijk brengen, dat wel. Hij was een moedige krijger en hield van zijn koning. Hij stond al vanaf zijn 16de, toen Gudrod net opperjarl was van Denemarken, aan de rechterzijde van zijn beste maatje. Na een tijdje koos hij toch maar voor de warme haard binnen in plaats van het koude buiten.


5 februari 849, Haithabu, Sleeswijk-Holstein

De volgende dag was Gudrod met zijn mannen gaan jagen in het bos, dat net aan de rand van het dorp lag. Gudrod zat terug vol met leven, hij genoot van de zon die de sneeuw liet smelten.
“Als het zo verder gaat met opwarmen, dan kunnen we binnen een week er terug op uit!” zei Erik vreugdevol. Ze gingen terug richting hun vertrekken want ze hadden 10 konijnen en 2 fazanten gevangen. De vrouwen van het dorp waren dan naar de markt gegaan. Gudrod stopte zijn paard op een uitzichtspunt. Hij keek naar de Schlei die nog altijd helemaal bevroren was.
“Kijk, Erik, zie je die vogel daar heel hoog in de lucht!”. Hij wees naar een kleine vogel, die bekend stond onder de naam Blauwe Kiekendief. Je zag aan zijn vleugels dat het een roofvogel was. Gudrod wist veel over vogels, zijn pa hield van vogels. De Blauwe Kiekendief at vooral konijnen, maar als hij kleine muizen of zangvogels zag, dan was hij zeker niet kieskeurig. Het was een rasechte Scandinavische vogel, die Gudrod volgde tot helemaal in Frisia, in Holland. In de winter was hij namelijk aan het overwinteren in Frisia, maar in de zomer, dan ging hij terug naar het noorden. Het was een vogel aan wie Gudrod zich helemaal kon herkennen.
“Ja, de Blauwe Kiekendief, hé,” zei Erik, die het verhaal van Gudrods opa al honderden keren heeft gehoord wanneer ze een Blauwe Kiekendief zagen “kom, we gaan terug naar het dorp!”.
Gudrod gaf zijn paard de sporen en galoppeerde terug naar het dorp.


11 maart 884, ergens in de Noordzee

De zee klotste tegen de zijkant van de Wolvendraak, het schip van jarl Gudrod de Zeekoning. De wind zat goed mee. Nog een halve dag en dan kwamen ze, na 3 maanden op zee, aan in de Nederschelde. Aan zijn trouwe rechterzijde stond Erik te genieten van de zon, die al enkele dagen helder aan de hemel stond. Het was ‘s nachts erg koud, maar nu, nu de zon scheen, deed jarl Gudrod toch zijn warme vacht uit. De wind liet het zeil helemaal bol staan. Ze gingen nu op hun maximum snelheid. In de boot waren de mannen aan het dobbelen voor de mede. Van die drank dachten zij dat Odin, de oppergod en heerser van het Walhalla, zijn geest in de drank zat. Van hun vorige overval op het vorige klooster, konden ze twee grote bakken met gouden staven laden op hun boot. Gudrod keek naar zijn ketting om zijn hals, waar een klein hout rondje met zwarte runen in was gekerfd. De staat voor de ruunse letter ‘Gebo’, wat ‘geven’ betekent, en de die voor ‘Hagalaz’ staat, dat hagel of hagelsteen betekent. Samen vormden deze de initialen van zijn naam, Gudrod Haraldsson. Daarnee keek hij naar zijn tweede trots, zijn ‘drakkar’. Deze drakkars maakten het mogelijk, met hun redelijk horizontale oppervlak, om echt te glijden over het water. Het was prachtig versierd met elegante uitgesneden drakenkoppen aan de uiteinde van de achter- en voorromp. In de rijkelijk versierde schilden aan de zijkant staken nog wat pijlen van de aanval op het klooster, ergens in Holland. Maar vanavond zouden ze op een heel andere plaats overnachten...


Aantal keer bekeken: 5077
Waardering: 3.90 op 10
Geef een cijfer:

Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 15 bezoekers online