Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

De schouveger.

U leest om dit moment het verhaal De schouveger gepost door Inneke Vanimpe. Dit verhaal is gepost in de categorie humor verhalen. Wilt u een zelf geschreven, of een mooi verhaaltje posten? Klik daarvoor hier.

Wilt u terug naar humor verhalen?
Categorie: humor verhalen
Gepost door: Inneke Vanimpe
Gepost op: 2005-5-11

Verhaal:

De schouveger
De houtkachel deed het niet meer zo goed de jongste tijd, het was al meer dan eens gebeurd dat de living vol rook hing.
‘Uw schouw is waarschijnlijk verstopt en aan een stevige beurt toe. Ik zal met mijn ding subiet eens in uw pijpke gaan, maar mag ik eerst uw kachelke eens zien, madammeke?’
Wat is me dat voor een eng manspersoon, dacht mevrouw Philtjens, nog geen minuut nadat ze de schouwveger had binnengelaten.
Vuurrode bolle wangen, een zware snor en een kin die er onverzorgd ongeschoren uitzag. En een bril die hij eeuwen geleden nog gratis van de ziekenkas had gekregen.
Hij bekeek de kachel en vroeg of ze er vaak in pookte. ‘In poken ben ik goed hoor, ik laat de gensters er zo van afspetteren dat de boel al snel in lichterlaaie staat. Als u wil, wil ik het bij u ook wel eens doen. Graag zelfs!’
Wat zegt die nu weer, dacht ze, onbewust fysiek afstand nemend van hem.
‘Madammeke, ik heb goesting, ik wil er nu meteen opkruipen.’
‘Wablief?’ stotterde ze.
‘Dat ik de ladder ga nemen en uw dak opga, om in uw schouwke te kijken,’ riep hij.
‘Oh’, piepte ze. Hij begon serieus op haar heupen te werken.
‘Ik zal direct mijn darmke eens in uw schachtje schuiven,’ zei hij toen ze even later een kijkje nam op straat en hem de ladder zag opgaan.
Vegen die handel én houden die bebber, dacht ze.

‘Dat was al een tijdje geleden, hé madammeke,’ zei de mollige vijftiger toen hij de ladder terug op zijn camionette had gemonteerd, ‘dat ge nog iemand daarin hebt laten gaan.’
‘In wat?’ vroeg ze, verward.
‘Awel, in uw schachtje, madam.’
Hoe ordinair, dacht mevrouw Philtjens, nijdig op haar onderlip bijtend.
‘Allez,’ zei hij, toen hij binnen was om de factuur uit te schrijven, ‘nu kunt ge tenminste terug gerust ademhalen, uw pijpke is weer schoon. En niks is zo fijn als een schoon pijpke, hé madam. Ik heb er ook altijd zo’n deugd van, van zo’n pijpke,’ lachte hij ordinair.
Die is geobsedeerd, gefrustreerd, die zit met een complex, flitste het door haar hoofd.
‘En ik moet zeggen,’ vervolgde hij, ‘ge hebt een schoon schouwke, maar ge moet het wel wat beter laten onderhouden. Ik zou niet te lang wachten voor een volgende beurt, het is het beste dat ik over een half jaar nog eens in uw schachtje ga. Of het mag ook sneller,’ knipoogde hij vettig, zijn schouder even tegen de hare duwend. ‘Geneer u zeker niet om me te bellen, madam, want schouwvegen is niet alleen mijn vak maar ook mijn passie. Schouwen zijn als vrouwtjes: als ik er één zie, wil ik erin,’ lachte hij nu, schetterend als een trompet.
‘Wat zit je toch de hele tijd zo te lullen,’ vloog ze uit, haar zelfbeheersing verliezend, ‘moet ik dat allemaal zo maar pikken?’
Wauw, dacht de roetman, madame kan er precies ook wat van.
‘Wat ben jij toch zo vre-se-lijk dubbelzinnig!’ gooide ze hem nog bitsig toe.
‘Bedankt voor ’t compliment, madammeke.’
‘Compliment?’ herhaalde ze verbaasd, hautain en vol ongeloof op hem neerkijkend.
‘Dat heb ik van mijn moeder geleerd, madam,’ zei hij met luide stem, ‘die heeft de armoede tijdens de oorlog nog meegemaakt. Ze heeft het heel moeilijk met de wegwerpmaatschappij waarin we tegenwoordig leven. Ze zegt altijd dat je zuinig moet zijn en alle dingen op zijn minst dubbel moet gebruiken. En omdat ik een prater ben - zo ben ik nu eenmaal geboren - probeer ik mijn woorden zo dubbel en zinnig mogelijk te gebruiken, begrijp je?’
Die is gek, knettergek, dacht mevrouw Philtjens, terwijl ze hem de deur uitwerkte. ‘Ik heb geen geld in huis, stuur de rekening maar op met de post, ik schrijf wel over,’ beet ze hem toe.
‘Ik wil hem ook wel persoonlijk in uw gleufje komen steken hoor,’ hoorde ze hem nog zeggen, vlak voor ze de voordeur dichtsmeet.

Aantal keer bekeken: 5623
Waardering: 6.83 op 10
Geef een cijfer:

Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 17 bezoekers online