Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

Hypochonder.

U leest om dit moment het verhaal Hypochonder gepost door Josje Praamstra. Dit verhaal is gepost in de categorie humor verhalen. Wilt u een zelf geschreven, of een mooi verhaaltje posten? Klik daarvoor hier.

Wilt u terug naar humor verhalen?
Categorie: humor verhalen
Gepost door: Josje Praamstra
Gepost op: 2007-11-18

Verhaal:

Hypochonder
Weet je wat een hypochonder is? Een hypochonder is iemand die zich ziektes inbeeldt en ze zijn altijd het slachtoffer.
Hypochondrie is een ziekte, maar wel een hele lastige, niet voor de patiënt, maar voor de omgeving. Zeg tegen een hypochonder ik heb keelpijn, dan krijgt de hypochonder daarna een keel ontsteking of nog iets ergers.

Een ex-vriendje van mij was, of is, nog steeds, een hypochonder. Heel lastig.
Ik heb hoofdpijn, een dag later heeft hij migraine.
Ik heb pijn in mijn buik, omdat ik toevallig net ongesteld moet worden, een dag later heeft hij een blindedarm ontsteking.
Hypochonders zijn ook altijd, of meestal, wandelende medische encyclopedieën, kennen elke bijsluiter uit hun hoofd en tegenwoordig lezen ze het hele internet door, om te kijken welke ernstige ziekte ze “kunnen” krijgen.
Het is vragen om aandacht, omdat deze manier, de enige manier is waarop ze aandacht krijgen,……. volgens hun.

Mijn vriendje deed het eigenlijk altijd drie, vier weken nadat hij gehoord had welke ziekte iemand had. Iemand kreeg last van zijn hart, hij hoorde het aan, hoorde het zelfs met veel belangstelling aan, luisterde vooral goed naar de symptomen en drie weken later had hij het ook en .....erger.
Hierdoor ben ik twee keer in vliegende vaart naar het ziekenhuis gegaan omdat hij daar werd opgenomen na een rit met gillende sirenes. De laatste keer hadden ze hem zelfs op de afdeling hartbewaking gelegd, aan apparaten en zuurstof. Omdat dit voor het weekend was werd hij pas drie dagen later ontslagen, volledig gezond. Maar hij had drie dagen de aandacht van iedereen. Drie, vier weken later was hij al vergeten dat hij er had gelegen en liep weer vrolijk rond.
Dat ik even apart werd genomen door de dienstdoende arts, die ook wel iets anders te doen had, die mij heel vriendelijk vroeg ” Is uw man een hypochonder ”, dat maakte hem niets uit. De aandacht was er en ik ging door de grond.

Denk nou niet dat het leuk is. Het zijn mensen die met veel plezier de meest enge ziektes krijgen, anderen de stuipen op het lijf jagen en er helemaal niet bij stil staan dat iemand zich zorgen maakt.

En toen kreeg ik een ziekte, een ernstige ziekte. Hij kon het niet evenaren of erger maken. Dus besloot hij het over een andere boeg te gooien. Mensen die zich met mij in contact wilden stellen kregen te horen, ”Doe dat maar niet, want ze is te ziek, ik hou je wel op de hoogte”. Dat deden ze ook, al die “zogenaamde” vrienden en kennissen lieten niets meer van zich horen. En… hij kreeg alle aandacht, want de vragen over mij en mijn welbevinden, werden aan hem gesteld.

Ik was na alles, de ziekte, de behandeling, moe, maar hij was moeier en had “zoveel voor me gedaan”. Hij was weer het slachtoffer.

Hypochonders zijn mensen die bij alles rekening met zichzelf houden. Anderen zijn belangrijk om hun eigendunk in stand te houden. Hou hun ziekte in ere en je bent hun beste vriend, en zodra jij iets hebt, wat zij niet kunnen evenaren…. dan ook is het hun ziekte die ze met veel plezier adopteren en waarvan ze dankbaar misbruik maken.

Het is over de relatie en als we elkaar wel zouden spreken dan zou het weer steevast moeilijker voor hem zijn dan voor mij. En hij zou praten….en ik zou het aan horen en het ene oor in en het andere oor uit laten gaan.

Als ik hieraan denk, is de pijn die het heeft gedaan over en drink ik koffie.


Aantal keer bekeken: 3308
Waardering: 5.62 op 10
Geef een cijfer:

Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 21 bezoekers online