Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

Maakt geld gelukkig?.

U leest om dit moment het verhaal Maakt geld gelukkig? gepost door Anne. Dit verhaal is gepost in de categorie liefdes verhalen. Wilt u een zelf geschreven, of een mooi verhaaltje posten? Klik daarvoor hier.

Wilt u terug naar liefdes verhalen?
Categorie: liefdes verhalen
Gepost door: Anne
Gepost op: 2011-6-12

Verhaal:

Maakt geld gelukkig?
Maakt geld gelukkig?

Die dag besloot ik een berg te gaan beklimmen. Met broodjes en een fles water in mijn rugzak ging ik op pad. Het was een zonnige ochtend en ik stapte lekker door. Ik genoot van het lopen, het uitzicht en alle mooie bloemen die ik tegenkwam. Allengs werd de weg steiler en ik begon omhoog te klimmen. Halverwege de berg begon er mist op te komen. Toch liep ik door. Hoe hoger ik op de berg kwam hoe mistiger het werd. Het zicht werd zo slecht dat ik niet eens merkte dat het pad dat ik bewandelde een doodlopende weg vol met keien was. Ondanks het slechte pad en de mist ging ik door. Ik moest en zou de top bereiken.
Ineens brak een zonnestraal door de grauwigheid heen. Tot mijn verrassing zag ik een lot naar beneden komen dwarrelen. Het viel zo voor mijn voeten en ik hoefde het alleen maar op te rapen. Zodra ik het in mijn handen had verdween alle mist. Ik wist dat op dit lot de hoofdprijs gevallen was maar kon ik er niet op lezen waar en wanneer ik het geld op kon halen. Dat gaf eigenlijk niks. Het idee dat ik het lot in handen had, dat ik het kon voelen en er aan kon ruiken, maakte me al gelukkig. Ooit zou het me wel lukken om te lezen wat er op staat, dacht ik.

Er is een man die gezien heeft dat ik het lot gevonden heb. Lange tijd loopt hij naast me. Opeens houdt hij me tegen en trekt het briefje uit mijn handen. Ik schrik want zonder lot zal ik die prijs nooit meer op kunnen halen. De man gaat voor me staan en laat het lot aan mij zien. Ik bekijk het heel goed en het blijkt een 1/5 lot te zijn! ”Dit deel van de prijs is al aan je uitgekeerd” zegt hij “maar om die te mogen houden moet je eerst het hele lot, waarvan je dacht dat je het had, aan mij terug geven. Het totale bedrag zal je nooit krijgen. Alleen als het je lukt om het hele lot terug te geven zal je het geld dat je al ontvangen hebt niet verliezen.” Hij noemt het bedrag. Toch nog een aanzienlijke hoeveelheid geld waar ik de rest van mijn leven plezier van kan hebben! Hij biedt me het briefje aan en ik wil het wel aanpakken maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om het hele lot aan hem terug te geven. Ik weet dat hij het los zal laten om het met de wind mee te laten voeren. Misschien dat iemand anders het vindt en al het geld krijgt. Misschien zal het in zee terecht komen zodat alle letters onleesbaar worden en niemand ooit te weten zal komen dat er nog een prijs in de kluis ligt.

Ik besef dat het opgeven van de totale prijs de enige mogelijkheid is om mee te mogen doen met een volgende trekking en in aanmerking te komen voor een hoofdprijs die ik wel op kan halen en waarvan het geldbedrag misschien nog wel hoger is. De kans bestaat dat het heel lang duurt voor er weer een trekking komt. Ook kan ik me nu nog niet voorstellen dat de hoogte van de prijs ook maar in de buurt komt van de hoofdprijs waarvan ik het lot in handen had.

Dan bekruipt me het gevoel dat ik misschien wel voor de gek gehouden ben. Is het lot dat ik gevonden heb wel echt? Zou het een kopie of zelfs een van de kopieën van het originele lot zijn? Misschien heeft de organisator van de loterij bij het kopiëren de tekst waarin staat hoe je de prijs op kunt halen, expres onleesbaar gemaakt omdat hij niet wil dat de hoofdprijs opgehaald wordt. Ik vraag de man of hij weet of het lot wel echt is. “Het is geen kopie” zegt de man, “maar je hebt jezelf voor de gek gehouden. Omdat je er zo van overtuigd was dat het een heel lot was heb je niet gekeken naar wat het lot gekost heeft. Als je dat had gedaan dan had je geweten dat het een 1/5 lot was.” “Wil je me helpen om er achter te komen wat er op dat lot gestaan heeft zodat we samen de rest van het geld op kunnen halen?” vraag ik aan de man. Dan vertelt hij me dat resterende geld op een geblokkeerde rekening staat omdat degene die het lot ooit gekocht heeft de prijs nooit heeft opgehaald. ”Nadat zij het lot heeft weggegooid is het gaan zwerven en dat is het dat de tekst zo vaag heeft gemaakt. Het is de vraag of iemand ooit de letters nog zal kunnen ontcijferen. Ik ben heel blij dat jij het lot hebt opgeraapt en gekoesterd. Anders was het misschien ergens tussen de bladeren gekomen en verweerd. Ook ik kan de letters niet lezen. Het enige dat ik je kan geven is het 1/5 lot. Je hoeft het maar aan te pakken en je hebt het, maar je kunt alleen van het geld genieten als je niet meer hoopt op het geld dat nog op de rekening staat.”

Wat denk jij? Zou het haar lukken om het 1/5 lot aan te pakken of blijft ze hopen op de hoofdprijs die ze nooit zal krijgen?

Dit verhaal is een metafoor voor een verliefdheid die mijn hele leven veranderd heeft maar die door omstandigheden nooit tot volledige bloei zal komen. Ik weet niet of ik daar ooit helemaal vrede mee zal kunnen hebben, of ik ooit blij zal kunnen zijn met het 1/5 lot zonder het verdriet te voelen van het verlies van de hoofdprijs.

Aantal keer bekeken: 2289
Waardering: 3.92 op 10
Geef een cijfer:

Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 22 bezoekers online