Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

Napoleon.

U leest om dit moment het verhaal Napoleon gepost door Liza Van Praet. Dit verhaal is gepost in de categorie spannende verhalen. Wilt u een zelf geschreven, of een mooi verhaaltje posten? Klik daarvoor hier.

Wilt u terug naar spannende verhalen?
Categorie: spannende verhalen
Gepost door: Liza Van Praet
Gepost op: 2007-8-5

Verhaal:

Napoleon
Napoleon is een historisch personage over wie heel wat geschreven en verteld is, de echte feiten maar ook legendes die hij zelf soms verzon om zijn eigen persoon specialer te maken. Iedereen kent wel de typische hoed van Napoleon of zijn houding met zijn hand in zijn vest. Hij is een belangrijk figuur die de geschiedenis van Europa in de 19de eeuw mee bepaald heeft. Enkele belangrijke hervormingen die nu nog gelden: de meter, de kilo en de liter werd algemeen gebruikt, ook de achternaam werd ingevoerd.

Een opsomming van alle oorlogen die hij gevoerd heeft, heb ik niet gedaan, enkel de belangrijkste.


Napoleon Bonaparte werd geboren op 15 augustus 1769 geboren op Corsica. Hij zegt zelf dat dat op een tapijt gebeurde met een afbeelding van een Griekse held.
Zij ouders waren Carlo Bonaparte En Maria Laetitia Ramolino. Hij kwam als 2e in een gezin van 8 kinderen. Naar verluid was hij het lastigste kind door zijn opvliegend karakter. Hij zei dat hij voor niemand bang was. Op 10 jarige leeftijd kreeg hij een militaire opleiding in Brienne. Hij las graag en vaak om de pesterijen (kleine gestalte en zijn Italiaans accent) van zijn medeleerlingen te ontvluchten. Wiskunde, aardrijkskunde en geschiedenis waren zijn lievelingsvakken. OP 15 jarige leeftijd ging hij naar de oorlogsschool in Parijs. Hij begon onderaan de militaire rang en klom langzaam maar zeker op tot brigadegeneraal. Op 26 jarige leeftijd kreeg hij het bevel over een leger van wel 30 000 man. Het was een zware oorlog en de mensen hadden geen eten en kleren meer. Ze hadden geen motivatie meer en Napoleon beloofde dat als ze wonnen hij ze veel geld gaf. Hij had succes want hij kende vele zwakke plekken bij zijn tegenstanders en hij overwon ze een voor een. Zo overwon hij Italië en werd hij een held in Frankrijk door het geld dat hij meebracht. Napoleon moest tegen Engeland gaan vechten maar eerst wilde hij Egypte veroveren. Dit lukte maar zijn leger zat vast in Egypte omdat Engeland de middellandse zee had veroverd. Maar op een of andere manier ontsnapte hij uit Egypte omdat hij had vernomen dar andere landen de oorlog verklaarden aan Frankrijk. Hij werd ontvangen als een held door het volk omdat ze dachten dat hij voor vrede ging zorgen. Hij maakte een nieuwe grondwet en Napoleon werd eerste consul voor 10 jaar. Hij wou vrede in frankrijk, maar andere landen waren daar niet mee eens. Uiteindelijk won hij de oorlogen toch. In 1796 trouwde hij met Joséphine de beauharnais. Hij wou altijd meer en meer macht en in 1804 kroonde hij zichzelf tot keizer. In 1810 trouwde hij met de Oostenrijkse Marie Louise.
Eerst was hij een bondgenoot van Rusland, later voerde hij oorlog tegen Rusland: de verschrikkelijke veldtocht. De Russen trokken zich dieper en dieper hun eigen land in en vernietigden alle gewassen en vergiftigden de waterputten. Ook door de hevige kou verloor Napoleon veel van zijn soldaten. In 1814 werd hij verplicht afstand te doen en werd hij naar het eiland Elba verbannen. Tien maanden later ontsnapte hij en nam de macht weer over in Parijs. Napoleon wilde met zijn leger zijn eeuwige vijand Engeland verslaan maar hij verloor op 18 juni 1815 de slag bij Waterloo. Hij werd verbannen naar het eiland Sint-Helena waar hij ook stierf in 1821. Zijn lichaam ligt opgebaard in Parijs in Dôme des Invalides. Het was de laatste wens van Napoleon: “dat mijn as aan de oevers van de Seine rust, te midden van het Franse volk waarvan ik zo innig gehouden heb.�


Aantal keer bekeken: 6343
Waardering: 4.60 op 10
Geef een cijfer:

Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 17 bezoekers online