Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

Oma.

U leest om dit moment het verhaal Oma gepost door Ellen Holkers. Dit verhaal is gepost in de categorie wedstrijd verhalen. Wilt u een zelf geschreven, of een mooi verhaaltje posten? Klik daarvoor hier.

Wilt u terug naar wedstrijd verhalen?
Categorie: wedstrijd verhalen
Gepost door: Ellen Holkers
Gepost op: 2005-11-20

Verhaal:

Oma
Als ik denk aan oma de moeder van mijn vader denk ik aan de witte kussentjes.
Die ze je altijd gaf bij het weggaan, of het grote rode Disney prentenboek.
Waar je in mocht lezen en die al zo oud was.
Of aan haar oranje basket bal die je liet stuiteren op het plein.
En een keer per jaar werd de auto volgeladen en ging ze weg.
Eerst met opa en later met haar zus. Naar Drenthe, vloerbedekking voor op de koude vloer dekens en kleren en natuurlijk haar bruine fiets. En rond vijf december kwam sinterklaas, Toen je nog geloofde rende je met zijn allen naar de deur. Dat oom die en die even weg was merkte je niet. Evenals dat het handschrift verdacht veel leek op dat van oma.
En als je bij haar logeerde werd je morgens wakker van de witte duif. En je at je boterham met hagelslag aan tafel. Waar normaal gesproken een groot bruin kleed op lag maar nu een licht blauw zeiltje. En limonade stond achter het gordijntje. Oma vertelde zoals vele oma’s veel over vroeger, Over kerstfeest op de zondagsschool waar ze grote sinasappels kreeg.
Over hoe ze als klein meisje de oorlog beleefde, en bijna werd opgepakt, omdat ze een joods uiterlijk had. En dat ze bij de bakker op de hoek werkte. Als klein meisje mocht ik wel eens mee naar haar ouderlijk huis.
Gelegen aan de beek. Oma was erg ondernemend, reisde alleen naar Groningen en terug om haar zoon te bezoeken. Of naar den Bosch waar haar zus woonde. Dit alles deed ze meer naar het overlijden van haar man. Nu moet ik dus iets vertellen over opa.
Trots, koppig idealistisch vechtlustig zijn dan woorden die mij te binnen schieten.
Opa was klein van stuk, maar wilde en liet zich er niet onder krijgen. Hij was al jaren ziekelijk en zat dan voor het raam.
Waar hij steevast naar je zwaaide. En als je langs kwam zat hij met zijn benen om elkaar gekronkeld. Een tennis wedstrijd te kijken, of te knutselen met gereedschap wat hij bewaarde in een klein blauw tasje. Opa’s grootste passie was de natuur. Opa en oma hadden een kleine vijver in de tuin. En soms mocht je als je langskwam met een bamboe stok met een draadje er aan vissen. Dit was natuurlijk niet echt maar het ging om het idee. Ook denk ik bij opa aan het lied, in een groen, groen knollen, knollen land. Wat hij vaak zong of aan het versje over melk wat goed was voor elk. Opa was zoals ik al zij koppig de rode auto van de buren was rood en niet blauw. Jan en Greet woonden op nummer tien en niet negen. Maar hij kon ook niet tegen onrecht en wilde altijd anderen helpen. Als jonge jongen werkte hij bij een boer en ook later ging hij erheen. Later werd mij verteld dat hij vrijwillig de plaats van de zoon des huizes had in genomen. Toen deze greppels in de oorlog moest graven. Of dat hij te laat op zijn werk kwam omdat hij eerst bij een ongeluk had geholpen.
Ze waren niet gelovig, maar gingen wel naar kerkelijke gebeurtenissen van mij en mijn broer.
Zoals dopen communie en vormsel. En oma leerde me zelfs een lied wat ze geleerd had op de zondagsschool.
Over de man van smartte aan het kruis van Golghota..

emkoppelman@hotmail.com




Aantal keer bekeken: 20017
Waardering: 3.38 op 10
Geef een cijfer:

Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 20 bezoekers online