Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

Tim Klok.

U leest om dit moment het verhaal Tim Klok gepost door De sprookjes van Tim Klok. Dit verhaal is gepost in de categorie sprookjes. Wilt u een zelf geschreven, of een mooi verhaaltje posten? Klik daarvoor hier.

Wilt u terug naar sprookjes?
Categorie: sprookjes
Gepost door: De sprookjes van Tim Klok
Gepost op: 2007-1-1

Verhaal:

Tim Klok
Ah hallo! Ik word later sprookjesschrijver. Ik ben nogal beschijden. Daarom heb ik er maar niet bijgeschreven dat ik Kleine Boodschap 1, 2, 3 en vier heb geschreven. De sprookjes hebben allemaal 2 dingen met elkaar gemeen:
te zien in een sprookjespark, zonder dat het een sprookje heeft en dat ze (behalve Kleine Boodschap) erg kort zijn. Tegen over SuperZoo (de dierentuin die ik ga maken) is een klein sprookjesbos met mijn sprookjes, en die heten:
1. De draak in de grot (Draak Lichtgeraakt)
2. Het sprookje van Kogeloog
3. De gekroonde eend
4. Doppy, de sprekende kabouter
5. Kleine Boodschap
En nu lezen we mijn sprookjes!!!

DE DRAAK IN DE GROT (DRAAK LICHTGERAAKT)
Er was eens een rijk man. Hij had geen problemen. Teminste wel een probleem had hij natuurlijk wel: boeven. Hij zocht weer eens een veilige plek voor zijn schat. Toen hij een grot zag, rende hij er naartoe. DAT was een toppie plek! Hij liep de grot in en legte hem ergens neer. Toen hij weg wilde gaan, riep een holle stem naar hem en zei: WAT MOET DAAR? Het was een draak! Doet U mij en mijn schat niets, grote draak, zei de man. Toen had hij een idee en zei: Kan U niet op de schat passen? De draak vond dit goed. En aan niemand geven, zei de man voor de zekerheid.
Een paar dagen later kwam de man terug om zijn schat te zien, maar de draak zei: U ZEI DAT IK DE SCHAT AAN NIEMAND MOCHT GEVEN, DUS GEEF IK HEM OOK NIET AAN AAN U! Nu was de man echt beroofd en liep met een gebogen hoofd weg. En voor de zekerheid ging de draak vanuit zijn grot naar een eilandje met muren en takken, zodat de man geen rechtzaak zou beginnen.
MEER OVER DE DRAAK IN DE GROT (DRAAK LICHTGERAAKT)
In Disneyland Resort Parijs zag ik een draak in een grot en in de Efteling een draak op een eiland met muren en takken. Met de schat. Daarmee wilde ik al sinds mijn 6de jaar een sprookje mee maken. En toen ik in mijn eerste dag van mijn elfste jaar vond ik het! Het begint met die draak in Disneyland die zo naar de Efteling. Mooi he?

HET SPROOKJE VAN KOGELOOG
Kennen jullie het sprookje "De zes dienaren"? Nou, als de prins met de prinses trouwt, beleven de dienaren hun eigen avontuur. Die mogen jullie verzinnen. Het sprookje van Kogeloog staat hier:
Kogeloog had altijd al een blindoek om. Waarom? Omdat ls hij naar iets keek, ontplofte dat. Nou daar had hij genoeg van en ging voor raad naar een vriendelijke oude vrouw die kon toveren. Tel tot drie, dan is jou wens vervult... advizeerde ze. Dat deed Kogeloog... En het werkte! Hij was zo blij, dat hij de mooie bloemen kon aankijken, zonder dat die sterfden. Van blijdschap rende hij door de mooie bloemenvelden. Maar omdat het Zomer was waren er allemaal wespen. Die keken naar die gekke Kogeloog. Omdat Kogeloog zo wild was, kwam er een boze wesp op zijn neus zitten. Kogeloog was erg bang voor de wesp. De wesp ging ook nooit meer van de neus van Kogeloog af. En Kogeloog was te bang om de wesp weg te jagen. Ai, ai!
MEER OVER HET SPROOKJE VAN KOGELOOG
Toen ik elf jaar was, las ik ergens op internet:
Vroeger stond deze Kogeloog in de buurd van Langnek (zoek het woord ""Kogeloog" op en klik op het eerste zinnetje). Voor de buste staat een bordje met de tekst: "Deez Dienaar die weleer in 't leven slechts met een blik een leger deed sneven is nu naar z'n roemrijke dagen zelfs niet in staat om een wesp te verjagen". Hoewel dit beeld (in de Efteling) enige gelijkenis toont met de Kogeloog die nu op het winkeltje tegenover Langnek staat is niet het zelfde beeld.
Dit vond ik erg grappig en maak er een sprookje van. Is het leuk?
Het is ook wel een Humor Verhaal.

DE GEKROONDE EEND
Er was eens een heks. Ze was de lelijkste vrouw van het land. Ze was ook nog de gemeenste vrouw van het land. Maar het ergste weten jullie niet! NEE! Ze was verliefd op de prins van het land!
Op een dag zat de heks zich zelf op te maken met paddencreme bij de Eendenvijver. Dat was de mooiste plek van het land en de lievelingsplek van de prins. De prins kwam er ook best veel. Toen de prins kwam, was hij niet alleen, maar met een mooi meisje! De heks was nu wel een beetje jaloers, maar vroeg toch heel beleefd: Vind jij mij leuk? De prins en het meisje begonen te lachen en de prins zei: JOU? LEUK? HA HA HA! Nu begon de heks te huilen en toverde de prinses in een steen om, en d prins in een eend. Maar de eend had nog steeds een kroon op.
MEER OVER DE GEKROONDE EEND
In de Efteling zag ik een gekroonde eend en bedacht hier toen ik 10 was een sprookje van.

DOPPY, DE SPREKENDE KABOUTER
Er was eens een heks. Een kabouter, genaamd Doppy, werkte voor haar. Maar als ze weg was, keek Doppy in het toverboek van de heks. Dat was eigenlijk verboden, maar omdat de heks zo gemeen was zocht hij alleen een bezwering om de heks te doden. Maar op een dag betrapte de heks hem. Ze toverde dat Doppy iedereen, die hij zag napraaatte.
MEER OVER DOPPY, DE SPREKENDE KABOUTER
Ik zag toen ik 5 jaar was in Sprookjeshof in het kabouterdorp een kabouter die iedereen napraatte. Toen ik 11 was, bedacht ik dit sprookje.

KLEINE BOODSCHAP
Er was eens een arme Kabouterfamilie. Ze leefden allemaal van vieze spruitjes en tomatensoep van duizend jaar oud. De moeder had 7 zonen. De jongste, Piet genaamd had veel meelij en ging met zijn vrienden, Roodkapje en Langnek gingen werk zoeken. Maar toen de fakir ze zag, wilde hij ze tegenhouden, wand bij de vrienden liep namelijk alles fout. Gelukkig had Vogel Rock net honger gekregen en ging achter de fakir aan.
Onderweg zagen ze Klein Duimpje met de lelijke domme reus achter hem aan. De reus was zo boos op Klein Duimpje omdat hij zijn laarzen had gestolen, dat hij op de vrienden stapte, die flauw vielen.
Later werden ze door een gek mannetje in een gek huisje wakker gemaakt. Hij had allemaal lekker eten gemaakt. Hij en zijn vleermuisje begonnen te eten. Piet, Roodkapje en Langnek mochten ook wat eten. Het was heerlijk. Maar toen de vrienden wilden gaan, vroeg het mannetje zijn naam, wat de vrienden niet wisten. Kootje? Grootvoed? Zilvertand? Koum? Piet keek rond en aan de muur zag hij een spreuk. Hij las de spreuk voor:
Niemand weet,
Niemand weet,
Dat ik Repelsteeltje heet!
Dat was het en Repelsteeltje deed verdriettig de deur open.
Na een dag reizen, waren ze bij een put, waarvan ze even op de rand gingen zitten. Maar hopla, ze vielen in de put! Maar Piet, Roodkapje en Langnek vielen niet in water, maar op gras! Dichtbij riepen allemaal stemmetjes hulp, omdat ze verbranden. Roodkapje zag dat het broodjes waren, in een verbranden oven. Ze hielp ze eruit. Daarna riepen allemaal stemmen hulp, omdat ze uit een appelboom waren. Het waren appeltjes, zag Langnek en hielp ze eruit. Daarna zagen ze een huisje met een oude vrouw met enorme tanden. Ze vroeg Piet om haar kussens te schudden. Dat vond Piet goed.
De volgende morgen gingen ze verder. Ze bedankten Vrouw Holle en gingen weer terug naar Sprookjesland. Daar vielen ze plotseling in een gat met allemaal groene mannetjes en kleine trolletjes. Die waren niet gevaarlijk, maar de fakir was er ook en zei: Waarom zijn jullie weggelopen? Jullie ouders zijn vast heel bezorgt! Langnek legte het uit, maar de fakir geloofde er geen woord van en toverde met zijn fluit tulpen omhoog, die zo groot waren, dat ze via die tulpen naar boven konden. Maar Vogel Rock stond daar om de fakir op te eten. Snel liepen de vriendjes weg, terwijl de grote vogel de fakir wilde opeten.
Even later zagen ze een wolf die zei tegen Roodkapje: Wat een mooi hapje ben jij, mag ik je opeten? Roodkapje smeet met haar mandje naar de wolf en liepen verder. Dan maar geitjes of biggetjes, dacht de wolf.
Intussen was het avond geworden en gingen de vrienden voor de Sprookjeszee slapen, wand om de Sprookjeszee was de Bibelebontse Berg, die ze de volgende dag zouden beklimmen. Vooral Piet was uitgeput. Hij had honger en dorst. En heimwee naar huis.
De volgende dag beklommen ze zoals gezegt de Bibelebontse Berg, wat geen makkie was. In de berg zat een gat, waar ze in gingen. In de grot zat iemand vast met touw. De vrienden maakte hem los en zagen dat het prins Domoor was. De Trollenkoning had zijn schat gestolen. Ze gooiden de gemene trol in de zee. Omdat ze prins Domoor hadden gered, met zijn schat (die de grottendraak van de draak in de grot wilde beschermen, en de prins het zelf wilde doen) kregen de vrienden 50 Euro.
Toen ze boven waren, zagen de vrienden een heberg met een kapot bord waar onduidelijk op stond: Herberg de Wandelende Kippenpoot. Ze wilden daar iets eten en een kamer huren. Helaas was het te duur. De waard vond het wel goed dat hij de weg wees naar Herberg de Wandelende Kippenpoot. En dan verdiende hij wat, had hij werk en had hij zijn doel gevonden.
De eerste dag dat hij werkte ging best goed. Die avond, voordat ze gingen slapen zaten Piet, Roodkapje en Langnek aan een tafel verder zat iemand op wat eten aan het wachten. Met zijn eigen tafel. Toen het te lang duurde, zei hij: Tafeltje Dek
Je! Dat deed de tafel en vulde zich
met de lekkerste dingen die je mar kon bedenken. Iedereen keek er verbaast naar toe. Slimme Toon die in de hoek zat en de waard die stiekem keek waren erg jaloers en wilde het tovertafeltje stelen.
Dat deed de gemene waard en veruilde het tovertafeltje met een doodnormaal tafeltje, zonder dat iemand het doorhad.
Die ochtend ging de jongen weer weg en die avond waren Slimme Toon en een jongen met een ezel de laatste gast. Omdat de ezel niet naar binnen mocht, ging die ezel in de toverstal, waar de ganzenhoedster en de varkenshoeder zaten. Het is een wonderezeltje, zei de jongen. Waneer je Ezeltje Strek Je zegt, komen er allemaal goudstukken uit de kont van 'm. Slimme Toon en de waard hadden alles opgepikt.
Die avond had de waard de ezel verruild met een normale ezel.
De volgende dag ging de jongen weg. Toen Piet zijn werk deed, zag hij de fakir rondlopen. Snel verstopte hij zich voordat hij gezien werd.
Die avond zat een jongen met een zak in de herberg en zei: In deze zak zit het beste van de wereld. Maar ik zeg niet wat het is!
Die avond slaapwandelde Piet en werd plotseling wakker naast de jongen met de zak. Hij keek naar een knuppel, die de waard gemeen sloeg. Jou baas heefd de magische spullen van mijn broers gestolen. Piet was zo boos, dat hij wegliep. De volgende dag zat hij met zijn vrienden in de stal. Er was een nieuwe geit gekomen die mompelde: Bah, wat een naar leven heb ik! Alleen maar omdat ik Hugo perongeluk heb laten glijen van m'n rug bij die beroving van de Belgische Kempen ben ik ontslagen. Dan word ik weer verrot geslaan door die booswicht van een knuppel omdat ik een grapje heb gemaakt met die kotskoppen... Nu begonnen de vrienden te lachen.
Die avond was er niemand. Zelfs Slimme Toon niet. De waard zat te huilen en zei tegen Piet: Haal die magische spullen... Word gek... We gaan delen... Doe iets... Word gek... Heb geen rust... Steel het... We delen... MAAR HAAL DAT TOVERTAFELTJE! HAAL DIE WONDEREZEL! DIE KNUPPEL MAG JE DAAR LATEN! Piet had erge meelij en ging met zijn vrienden op pad om de magische spullen te halen, maar de broers en hun vader waren bestolen van de magische spullen! Piet verdachte Slimme Toon en die boef van een Hugo, waarover de geit vertelde.
Het konden alle sprookjesschurken zijn... En dus gingen ze op zoek naar de dieven.
Ze kwamen in een bos, waar een papagaai op een tak zat. Roodkapje vroeg de weg, maar de papagaai praatte hem na. Ze vroegen ook een wit konijn de weg, maar die had een of andere afspraak. Langnek strekte zijn nek uit en zag een paal. En op die paal zaten... de fakir en Vogel Rock. De fakir was wapenloos! Hij had hulp nodig. Eigenlijk helpte de fakir eigenlijk mensen. Hij kon heel goed rijmen en zei altijd tegen iedereen:
Bij raad bij alle rampen,
Moet je slechts 3 keer te stampen.
En als je dan 3 keer had gestampt, kwam hij je helpen. Piet stampte 3 keer en daar verscheen de fakir. Op de grond lagen zijn magische kleed en zijn toverfluit. Hij was nog steeds boos, maar geloofde Piet en zijn vrienden wel toen hij een symbool zag van de Wandelende Kippenpoot en bedankte ze. De fakir ging mee.
Onderweg zagen ze een snoephuisje. Piet en zijn vrienden wilden wat snoepen, maar de fakir zei:
Als je begint met snoepen,
Moet je wel een beetje proefen.
Later zagen ze een kasteel. Ze gingen het in. In het kasteel hing een toverspiegel. Hallo, zei de spiegel. Ik ben erg slim. Zelfs slimmer dan alle fakirs in dit land bij elkaar. De fakir werd erg boos. Waar zijn het tovertafeltje, het wonderezeltje en de knuppel, vroeg Piet en de spiegel antwoorde: Mijn bazin en haal nieuwe hulpje, Slimme Toon. De vrienden en de fakir wisten genoeg.
Waar zijn ze, weet je dat ook,
Je bent ook zo dom, eng spook!
Ja, ze zijn in het Drakenbos, of ook het Donkere Bos, antwoorde de spiegel. Ze gingen snel naar het donkere bos, op het kleed van de fakir.
Midden in het bos stond een klein huisje. Terwijl hij naar beneden gingen, loerden kraaien, draken, monsters en de grote boze wolf naar ze. Toen ze het huis binnenwaren, zei Slimme Toon: Bazin, ze hebben ons door! Laat mij iets doen! Ik ben slim genoeg! De boze koningin keek Langnek en Slimme Toon aan. Door jou zijn de prinses en de prins getrouwt, zei ze tegen Langnek. En ik ga jullie nu 3 vragen stellen. Als jullie ze allemaal goed antwoorden winnen jullie. Eerste vraag doe jij, Roodkapje, tweede vraag jij, kabouter en de laatste vraag doe jij maar, giraf! En jij mag ze niet helpen, fakir! Roodkapje's vraag was wat de spreuk voor de tafel was. Roodkapje had het goed. De vraag voor Piet was de spreuk voor de ezel, wat Piet het goed had. Maar omdat de boze koningin Langnek al langer kende, kreeg hij de moeilijkste vraag, die niemand wist: wat was de spreuk voor de knuppel? Langnek wist het niet en zei: Mag ik even goed ademhalen? Dat vond de heks goed en Langnek strekte zijn nek uit, door de schoorsteen. Hij riep zachtjes: Putoor! Putoor was een dienaar van zijn verhaal die alles ter wereld kon horen. Omdat de fakir buiten was, zei Langnek: Fakir, kan jij Putoor halen? Dat deed de fakir en 10 minuten later zei Putoor wat het was. Hij had het namelijk gehoord waneer de waard was geslagen.
Toe Langnek het goede antwoord zei tegen de heks, begon de knuppel de heks en Slimme Toon te slaan.
Toen de vrienden en de fakir naar de jongens van de spullen gingen, zeiden ze: ben jij arm? Ja, antwoorde Piet en daar kwam de vader van de jongens met heel veel lekker eten en veel geld. Nu hoefde Piet niet meer te werken en de fakir hielp ze naar huis. De moeder van Piet was zo blij om Piet weer te zien en dat ze eindelijk goed konden eten. Niet alleen zij waren blij. Roodkapje, Langnek en de fakir ook.
Nu eindigt dit sprookje niet met een iemand die nog lang en gelukkig leefden, maar heel sprookjesland leefde nog lang en gelukkig.
Behalve dan de waard, de boze koningin en Slimme Toon die in de gevangenis zaten. Nu konden ze teminste nooit meer iets stelen.
MEER OVER KLEINE BOODSCHAP
Voor het Herautenplein, in de Efteling zit een kabouter die Kleine Boodschap roept. Maar waarom heet dit verhaal eigenlijk Kleine Boodschap? Nou, omdat de kabouter in de Efteling naar de herberg wijst waar het sprookje van Tafeltje Dek Je, Ezeltje Strek Je en Knuppel Uit de Zak. Begrijp je het nu?

OH JA, ALS JE LATER EEN SPROOKJESBOEK ZIET DAT HEET DE SPROOKJES VAN TIM GOSEWEHR, EN ER ZITTEN DEZE ZELFDE SPROOKJES IN, KAN DAT WAND IK GA LATER MISCHIEN TIM GOSEWEHR HETEN.

IK HOOP DAT U MIJN SPROOKJES LEUK VIND.

NU MAG U STEMMEN. STEM MAAR MET 10, HA HA!

EINDE.


Aantal keer bekeken: 7064
Waardering: 8.28 op 10
Geef een cijfer:

Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 24 bezoekers online