Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

de laatste keer.

U leest om dit moment het verhaal de laatste keer gepost door dsa. Dit verhaal is gepost in de categorie liefdes verhalen. Wilt u een zelf geschreven, of een mooi verhaaltje posten? Klik daarvoor hier.

Wilt u terug naar liefdes verhalen?
Categorie: liefdes verhalen
Gepost door: dsa
Gepost op: 2010-7-14

Verhaal:

de laatste keer
Het werd al wat drukker in het café. Erik liep naar de bar en bestelde twee witte wijn met ijs. Vanuit de keuken klonk luid gesis alsof er een biefstukje werd gebakken. Hij keek om de hoek en zag de kok aan het werk, maar of het biefstuk was kon hij niet zien. De wijn werd voor hem neergezet. Terwijl hij terugliep naar het tafeltje, trok de kou van de glazen in zijn handen.
‘Heb jij eigenlijk ook idealen?’ vroeg ze nadat ze op hun gezondheid hadden getoost. Wat een vraag. Wie had nog idealen tegenwoordig?
‘Zie ik er zo ambitieus uit?’
‘Nee, maar je kan toch ergens van dromen, ergens gelukkig van worden, of jaloers zijn op iets dat andere mensen hebben?’
‘Idealen hebben weinig met bezit te maken, maar weet je wat ik wel heel leuk zou vinden? Ken je die driewielers van Vespa met zo’n laadbakje achterop?’
‘Met een oud mannetje erin, dat je op het fietspad van de sokken rijdt?’
‘Precies, die zou ik dus willen hebben. Als ik oud ben natuurlijk, anders is het geen gezicht, máár hij moet groen zijn en ik heb dan een heel lieve hond, die met z’n kop uit het raam voorin mag zitten. Achterin ligt dan allerlei onduidelijke rommel, waar niemand nog wat aan heeft.’
Maartje keek hem aan: ‘Heel mooi, Erik, maar waar zit ik dan, als die hond naast je zit?
‘Jij, lieve schat? Weet je nog dat ik vertelde dat ik oud zou zijn? Dus het zou mij verbazen als jij aan mijn zijde zou zijn, je bent al zo lang dood dat ik er niet meer verdrietig om ben en een Vespa heb gekocht en een hond heb genomen. Wat is er nou? Jij hebt toch Daniël?’
‘Je bent gek. Ik vraag naar je idealen en je laat mij gelijk de pijp uitgaan. En over Daniël moet je het niet hebben. Ik ga nu plassen en als ik terugkom zorg je dat ik, zo oud als ik ben, naast jou in dat stomme karretje zit en dat die hond achterin ligt.’ Ze stond op en liep naar de wc. Haar hand haalde ze door het lange blonde haar. Het viel hem nu pas op dat de deur naar de toiletten ontbrak. In het gangetje stond een donkere jonge man z’n handen af te drogen. Toen hij naar buiten wilde lopen, botste Maartje tegen hem op.
Erik pakte z’n glas, liet de ijsklontjes in het rond tinkelen en nam een slok. De wijn was droog genoeg, maar wel iets te koud. Bijna ongemerkt krabde hij aan het schilferende eczeem op zijn enkel. Altijd als hij moest wachten leek de jeuk erger te worden en ook alcohol maakte de plekken gevoeliger. Het deed pijn de huid open te krabben, maar pijn was draaglijker dan jeuk. Met een zakdoek veegde hij geroutineerd het bloed van zijn nagels. Rondom hem zaten de cafégasten met elkaar te praten of de krant te lezen. Twee meisjes bekeken samen foto’s op een mobiele telefoon. Hij rook vaag de geur van een joint die verderop werd doorgegeven. Buiten klonk een sirene. Hij stak een sigaret op. Groen was echt de goede kleur voor zo’n Vespa. Jammer dat hij Maartje op stang gejaagd had. Hij had beter iets kunnen zeggen over kinderen en een groot huis, waar iedereen welkom was. Zou Maartje echt zo graag naast hem zitten? Dat zou wel wat wezen. Het kon niet meer dan een grapje zijn. Hij kon zich haar nauwelijks oud voorstellen. Hoe moest het dan met haar vrolijkheid? En wat was er met Daniël? Plotseling kriebelden twee koude, natte handen in z’n nek.
‘Ik heb op de mannen-wc geplast. Het was veel te druk bij de dames. Er stond wel iemand bij het urinoir, maar ik was er zo langs. Jullie maken er wel een troep van, zeg. Ik heb hangend geplast. Dan klatert het nog veel meer, wist je dat?’
‘Ik plas meestal staand en dat spettert alleen als je een korte broek aan hebt.’
Maartje trok een vies gezicht.
‘Mannen zouden eigenlijk ook altijd moeten gaan zitten. Zeg, jij plast toch niet wild hè, in die vieze steegjes. Dat vind ik altijd zo goor als ik dat zie en dan die smerige ammoniaklucht.’
‘In de natuur wel. Ik vind het lekker, plassen tegen een boom, Maar in de stad doe ik het niet meer.
‘Vroeger wel?
‘Alleen als niemand het zag. In Maleisië moest ik een keer naar de wc en daar stonden wel twintig of dertig toiletpotten naast elkaar in één grote ruimte. Gelukkig was er niemand. Ik ben nogal preuts in die dingen, hoewel ik thuis of bij vrienden nooit de deur op slot doe.
‘Ik wel. Heb je zitten krabben?’ vroeg ze toen ze naar zijn nagels keek, waarvan de randjes nog donker waren van het bloed. ‘Doe dat nou niet, je verpest je huid en het is echt smerig om te zien. Heb je er veel last van?’
‘Wat ben je toch verstandig. Het valt wel mee, maar soms lijkt het wel in brand te staan. Wat is er met Daniël?’
‘Ja, wat is er nou toch met onze Daniël, wacht, ik haal eerst even wat te drinken.’
Ze stond op en liep naar de bar. Hij keek naar haar billen en stelde zich voor hoe ze bloot boven de wc hingen, schudde dan zijn hoofd om het beeld te verjagen. Hij kende haar al een paar jaar. Af en toe gingen ze samen uit eten, maar nu had hij haar al een tijd niet gezien. Soms haalde hij haar thuis op. Zo had hij ook Daniël leren kennen. Daniël, die altijd zo kalm en ontspannen was, dat hij er zelf ook rustiger van werd. Hij keek om zich heen. Vanuit de drukte aan de bar liep Maartje naar hem toe. Ze hief de glazen alsof ze hem iets wilde laten zien, wrong zich tussen de mensen door en ging zitten.
‘Ik heb wodka besteld.’
‘Voor mij ook?’
‘Ja, want ik heb iets te vieren.’
‘Het is uit met Daniël.’
‘Yes.’
‘En dat maakt jou zo vrolijk dat we nu wodka drinken.’
‘Yes

Aantal keer bekeken: 3072
Waardering: 3.00 op 10
Geef een cijfer:

Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 17 bezoekers online