Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

de verborgen geest.

U leest om dit moment het verhaal de verborgen geest gepost door Pauline. Dit verhaal is gepost in de categorie spannende verhalen. Wilt u een zelf geschreven, of een mooi verhaaltje posten? Klik daarvoor hier.

Wilt u terug naar spannende verhalen?
Categorie: spannende verhalen
Gepost door: Pauline
Gepost op: 2007-4-11

Verhaal:

de verborgen geest
Hoofstuk 1 : 1 september

Opstaan! Saartje opent haar ogen. Ze ziet een magere smalle man voor haar staan met een krullende snor. Het is pap. Pap komt naast haar in het bed zitten.
Hij fluistert zacht in haar oor :�het is tijd voor je eerste schooldag.�
Saartje herinnert zich weer, het is vandaag weer een rotdag is die namenlijk
1 september heet.
Met veel geeuwen komt ze uit haar bed. Ze heeft helemaal geen zin in de eerste schooldag. Terug het gezaag van de meesters en juffen horen. En al dat geroddel van de kinderen.
Ze staat op. Met veel geslof gaat ze naar de badkamer. Ze gaat voor de spiegel
staan en opend haar ogen. Op de spiegel staat in rode letters geschreven :
Help mij !
Saartje staart naar de spiegel , wie zou nu mijn hulp nodig hebben? Ik als kind kan ik toch niemand helpen. De letters op de spiegel spoken door haar hoofd.
Na een uurtje is Saartje klaar .
Met haar oude versleten boekentas gaat ze naar school. Onderweg komt ze Hanne tegen vorig jaar ging ze met haar altijd naar school maar Hanne loopt haar gewoon voorbij. Op school ziet Saartje allemaal kinderen met gloednieuwe boekentassen en mappen. Behalve zij, zij staat daar op de speelplaatst te wachten tot de bel gaat . Het duurt wel uren! Zo als gewoonlijk staat een groepje te roddelen over iedereen. Saartje vangt een paar woorden op ze hoort dat het over haar gaat. Maar het kan haar niet schelen wat ze zeggen. Want haar rotdag kan niet meer mislopen.
Na een hele poos gaat de bel . “Yes!� roept Saartje opgewonden.
Ze gaat samen met de andere kinderen mee met de juf. De klas ziet er saai en lelijk uit. Saartje kijkt rond maar opeens ziet ze een blad op de banken liggen.
Jaja net wat Saartje denkt : een toets. “Leuk schooljaar we komen nog maar net binnen en we mogen al aan een toets beginnen, die we nog niet kunnen voorbereiden hebben,� zegt Saartje. Het zijn zo moeilijke vragen vind Saartje. “Nog één minuut.� zegt de juf. Saartje weet niet wat ze moet invullen haar hart begint sneller te slaan nog sneller. Door alle stress is ze al formules vergeten. Ze voelt al haar bloed naar haar hoofd slaan ze word knal rood.
“Afgeven!� roept de juf. Saartje zet er snel gekrabbel op misschien is dat dan wel juist. Saartje heeft dan maar af .
Saartje kan haar gedachten niet bij de les houden , ze denkt steeds aan de letters die op de spiegel waren geschreven en Als dat haar ouders te weten komen van haar slechte toets krijgt ze vast en zeker huisarrest. Ze mag er gewoon niet aan denken.

Na deze domme rotdag komt Saartje thuis.
En hoe is je eerste schooldag geweest Saartje? Vraagt mama ongeduldig.
Nog voor Saartje iets kan zeggen is pap haar al voor. “Saartje.� Zegt hij . Ik en je moeder gaan dit weekend weg. Hoezo weg ga an jullie scheiden?vraagt Saartje ongeduldig.
Maar nee wij gaan naar Egypte! “Wat! Naar Egypte!�Saartje kan het niet geloven haar ouders laten haar in de steek. Vorig jaar gingen haar ouders ook weg en zei moest naar haar oom. Ze moest heel de week mooi braaf op een stoel zitten. En ze wil niet weer naar die oom van haar.
Saartje loopt met een woedend gezicht weg. Nou wat hebben we verkeerd gezegd hoort ze pap nog zeggen. Saartje gaat naar haar kamer .
Een heel weekend alleen hier in dit eng huis! Saartje kan het niet geloven ze hoort nu al ’s avonds rare geluiden op de zolder en de deuren die heen en weer klapperen!
En ma en pa gaan zo eens een weekendje naar Egypte.
Zo gaat dat niet . Ze heeft alleerst niets kunnen vertellen over die rotdag. Maar goed ook anders kreeg ze toch op haar donder en heel het gezaag te horen. Dit vergeeft ze haar ouders nooit! Zomaar op reis.
Ze pakt haar knuffel waar ze altijd mee slaapt en gooit die op de grond.

Hoofstuk 2: De schatkist

Dag! Saartje zwaait haar ouders uit . Als ze wegrijden kijk Saartje even naar eng huis. Bang gaat ze naar binnen. Opeens rinkelt de telefoon.
De gedachten die mam heeft gezegd flitsen door haar hoofd: de telefoon niet opnemen de tele… . De telefoon blijft maar rinkelen het lijkt wel een eeuwigheid.
Uiteindelijk stopt de telefoon met rinkelen. Saartje is zo bang. Nu haar ouders hier toch niet zijn kan ze een vriending opbellen en vragen of ze naar hier komt.
Ze tikt met haar vingers de toetsen in . tuut tuut tuut tuut …Niemand neemt op.
Plots krijgt Saartje een geweldig idee.
Saartje weet dat ze nooit op de zolder mag maar ze kunnen het niet weten want ze zijn weg . Saartje is al jaren nieuwsgierig wat er eigenlijk op zolder ligt en te doen is.
Ze rent naar de garage. Maar opeens hoort ze voetstappen Saartje blijft stokstijf staan. Saartje weet niet wat te doen. Tien minuten later hoort ze niets meer . Ze staart voor zich uit . Ze is nieuwsgierig en opent het luik. Ze kijkt naar boven, het ziet er donker uit. Zou de durven?
Haar besluit staat vast want anders weet ze nooit wat daar te zien is en gaat de krakende trap op. Krak krak! De trap kraakt. Alles lijkt zo eng. Gelukkig had ze een lamp bij. En schijnt.
Ze ziet een oude stoel staan.
En een tafel waar ze vroeger altijd op stond de dansen. Maar er ligt iets op de tafel. Ze gaat dichterbij er staan allemaal flesjes met drankjes in. Wat is dat. Ze neemt een flesje en ruikt er aan. Bah, wat stinkt dat! Ze gaat verder maar opeens kraakt er iets onder haar voeten. Het is een plank. Maar die plank ligt los. Heel voorzichtig tilt ze de plank op. Onder het losse plankje lach een kist.
Zou dat een schatkist zijn vol juwelen en zo? Ze haalt de kist eruit.Ze schijnt met de zaklantaarn op de kist. Er hangt een briefje aan.

Wie is k…? Saartje besluit om terug naar beneden te gaan en de kist mee te nemen.
Wat hier op die enge zolder vertrouwd ze het niet. Met de zware kist gaat ze de trap af. Ze neemt hem mee naar haar kamer. Wat is ze toch nieuwsgierig wat er in die kist zit. Maar er zit een slot op. Ze rent naar de garage want ze weet dat daar een boor ligt. De boor maakt een zoement geluid. Ja het slot gaat open.
Ze opend voorzichtig de kist maar tot haar grote verbazing zit er geen juwelen of goud in maar een brief. Leuk nu ontdek je eens een schatkist en er zit een stomme brief in. Maar ja ze kan dan beter die brief lezen.Ze opent de brief :

Help mij.
De code van de kast is 399

Code achter de kast? Saartje snapt er niets meer van . Opeens weet Saartje het.
Als deze schatkist hier in ons huis ligt, is die kast hier ook! Ze duuwt tegen alle kasten tot opeens dat die kast van de woonkamer verschuift. Er zit een oud schilderij achter.
Saartje verschuift het schilderij en er verschijnt in koeletters : code . Eum de code is 399 zegt ze hardop de bakstenen achter de kast verschuiven.
Het is een donkere lange gang. Saartje gaat naar binnen. Het lijkt wel of de gang eeuwig lang is. Opeens hoort ze een stem welkom k… . Ik noem niet k… roept Saartje. Maar de stem antwoord niet terug . K… is waarschijnlijk een schuilnaam denkt Saartje.

Hoofstuk 3 : de geest en k…

Uiteindelijk komt ze in een enge kelder terecht.
Veel speciaal is er hier niet te beleven. Er staat een oude kist in de donkere kamer.
Saartje voelt haar niet op haar plaats hier het is hier koud donker en eng.
Opeens hoort ze een krakend geluid .
De oude kist vol met spinnen en spinnenwebben gaat open . Saartje ziet niets in de kist zitten.
Maar als ze goed kijkt ziet ze een wit onzichtbare geest. Schrik niet k… zegt de geest. Maar ik ben niet k… zegt Saartje. Wie ben jij dan wel? Ik eum… heet Saartje.
En wie ben jij als ik vragen mag? Vraagt Saartje.
Ik zegt de geest ik ben maar een geest. En wat zijn je hobby’s domme brieven schrijven en de kinderen bang maken of echte juwelen maken. Snauwt Saartje.
Daar antwoord ik niet op zegt de geest. De geest begint te vertellen.
Ik woonde hier vroeger in dit huis als mens. Ik ben hier vermoord geweest in dit huis door Kas …pa…rd…er... En zo ben ik een geest geworden . Dan heeft k… me hier opgesloten .
Ik zit hier al dertig jaar vast.
Daarvoor toen ik hier nog niet opgesloten zat heb ik een kist op de zolder gelegd in hoop dat iemand hem zou vinden. K… vroeg ook al mijn juwelen. Maar ik zei dat ik die over dertig jaar aan hem ging geven.
En nu de dag van vandaag is het dertig jaar geleden.
Dus hij komt ze vandaag halen.
De geest zucht diep. Maar er moet toch een manier zijn om de juwelen niet te geven zei Saartje. Als ik je nu eens help hier te ontsnappen. Oké zei de geest. Maar opeens hoort Saartje een deur klapperen. Dat is k… . Kom roept Saartje.
Saartje pakt de geest bij de hand en lopen samen naar buiten . K… komt hen achterna maar Saartje is snel genoeg en schuift de kast toe.
Zo nu zit k… opgesloten voor altijd lacht Saartje. De geest zegt: Dank je Saartje maar nu moet ik echt weg. Maar wees gerust k… zal je niks meer kunnen doen want hij zit nu in de hel… . Saartje begrijpt het niet goed . Hel ? vraagt ze . Saartje draait haar om waar de geest stond , maar de geest is weg!

Hoofstuk 4 : thuiskomst

Ding dong ! Saartje loopt naar de deur.
En doet de deur open. Want vandaag komen haar mam en pap terug naar huis!
Dag Saartje! Hoe was het om alleen thuis te zijn? Vraagt mam.
Saartje begon te vertellen over de geest en k… . Mama begon te lachen wat droom jij toch leuk Saartje! Zei mama. Maar nee mam het is echt gebeurd!
Ouders verstaan ook niets denkt Saartje.
Pap? Ja Saartje . wat zijn die magische drankjes op de zolder.
Welke drankjes? En welke zolder? Saartje? We hadden duidelijke afspraken dat je NOOIT naar de zolder ging gaan! Maar ik zal het jou toch vertellen. Die drankjes zijn medicijnen die over datum zijn.
Opeens ziet Saarje de geest achter pap staan. Kijk pap!
Pap draait zich om. Ik zie niets. Ben je weeral aan het dromen Saartje?

Aantal keer bekeken: 6858
Waardering: 8.51 op 10
Geef een cijfer:

Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 13 bezoekers online