Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

wraak.

U leest om dit moment het verhaal wraak gepost door M vd Roest. Dit verhaal is gepost in de categorie spannende verhalen. Wilt u een zelf geschreven, of een mooi verhaaltje posten? Klik daarvoor hier.

Wilt u terug naar spannende verhalen?
Categorie: spannende verhalen
Gepost door: M vd Roest
Gepost op: 2008-10-10

Verhaal:

wraak
Mag ik u deelgenoot maken van een vorm van wraak die u hoogstwaarschijnlijk in uw verdere leven niet zal tegenkomen?
Ga dan in gedachten mee naar dit dorpse schoolplein waar een tiental jongens een balletje wilden trappen.
Uit oogpunt van beleefdheid zal ik me eerst voorstellen, Mark is de naam.
Frits nam zoals gewoonlijk het voortouw. "Arie, Gerrit,Herman, Jopie en Evert bij mij. De rest voor jou Mark."
Mag ik meedoen?" De vraag kwam van Wimpie, een deels verlamde, half blinde jongen,in een rolstoel.
Voordat ik kon reageren zei Frits, "nou moet je eens goed luisteren halve idioot, als ik voetbal wil ik niks van je tegenkomen. Nog niet zoveel." Hij gebaarde met duim en wijsvinger, "en nou opgerot met die doodskoets van je."
"Ik kan toch voor het doel gaan liggen en proberen de ballen tegen te houden?"
"Heb je niet gehoord wat ik zei? Wegwezen met die lamme poten van je."
Het weggetrokken gezicht van Wimpie die manmoedig zijn tranen probeerde tegen te houden, zal als straf mijn hele leven achtervolgen. Want ik, grote lafaard, durfde niet voor Wimpie op te komen. Jaren gingen voorbij en eenieder vond zijn weg in de maatschappij. Niet Wimpie, hij zat eenzaam en verloren in zijn rolstoel weg te kwijnen.
Frits had het gemaakt, hij was op weg een goede voetballer te worden, totdat een nier het begaf. Een half jaar later volgde zijn andere nier. Frits was bij een tweesprong in zijn levenspad gekomen. De ene voerde naar dialyse met al zijn beperkingen,bij de andere stond magere Hein grijnzend te wachten.
Wat ik nu vertel heb ik niet uit eerste hand, maar was stomgeslagen toen ik hoorde dat Wimpie een nier aan Frits wilde geven. Zijn moeder moet hemel en aarde hebben bewogen hem op andere gedachten te brengen omdat zij wist hoe anderen haar jongen bekeken. Ook de artsen wilden in eerste instantie niet meewerken, maar Wimpie hield zo lang vol dat ze uit medisch oogpunt uiteindelijk hun medewerking gaven om van zijn gezeur af te zijn.
Frits en Wimpie werden onderzocht en medisch bleek er geen bezwaren te zijn.
Twee maanden later vonden de ingrepen plaats.
Voor Frits was het een levensreddende uitkomst.Hij begon weer te voetballen.
Voor Wimpie was de ingreep teveel geweest. Langzaam verminderde zijn greep op het leven.
Ik bezocht hem in het ziekenhuis waar het spreken hem moeilijk viel.en bracht mijn houding van toentertijd ter sprake. Met omfloerste ogen zei hij"wat heeft.... het voor zin..... daarover te ....beginnen, je kreeg een kans ......het voor me op... te nemen, maar .....je durfde niet. Wat dat jou maakt ......weet je zelf ....het beste."
De woorden waren een dreun in mijn gezicht. Een dreun die ik volkomen verdiende. Ondanks het verwijt kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen, "waarom heb je van alle mensen juist Frits gekozen om een nier te geven?"
Me aankijkend zei hij moeizaam, 'jij zou dit... moeten weten. want als die hufter, als die hufter ....weer voetbalt, speelt... toch een.....stuk van me mee.'
Wim, klein van gestalte,stierf drie weken later. Wij als voormalig voetbalgroepje stonden nu bij het graf van Wim die het bewijs had geleverd geestelijk ver boven ons te staan.
Wim een dijk van een man.

Aantal keer bekeken: 3674
Waardering: 7.52 op 10
Geef een cijfer:

Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 25 bezoekers online