Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

Verhaaltje mailen naar iemand.

Spreek een verhaal u aan, vind je een verhaal om te lachen? En wilt u het verhaaltje laten lezen door één van uw vrienden? Dan kan je via dit formulier het verhaaltje verzenden naar u vriend(in).

Naam ontvanger:
E-mail ontvanger:
 
Naam afzender:
E-mail afzender:
   
Verhaal:

Lonnie de leeuw
In Afrika, een land heel ver hier vandaan, woont Lonnie de leeuw. Lonnie ziet er heel gevaarlijk uit, met grote scherpe tanden en hele mooie manen.
Maar hij voelt zich niet gevaarlijk.
Elke keer als zijn broertjes en zusjes hem mee vragen om de kleine hertjes op te jagen, moet hij weer een ander smoesje bedenken. Hij wil helemaal niet op hertjes jagen! Hij wil juist met ze spelen, en stiekem, heel stiekem, doet hij dat soms ook.
Eerst renden bijna alle hertjes voor hem weg, behalve één hertje, het oudste hertje. Die bleef dapper, maar toch een beetje trillend op zijn benen staan.
‘blijf van mijn vriendjes af!’ zei het met een bibber stemmetje.
‘maar ik wil alleen maar spelen!’ zei hij toen. ‘ik wil niet op jullie jagen!’
en gek genoeg geloofde het hertje hem ook nog.
‘Oké dan, ik heet Jesse’ zei het hertje toen.
‘en ik ben Lonnie’ antwoordde hij.

Maar nu moet Lonnie wel mee hertjesjagen, omdat zijn vader meegaat!
‘Lonnie, mijn zoon’ riep hij op een keer met zijn zware bromstem.
‘Lonnie, ik wil jou nou wel eens een keer zien jagen. Ik weet al van mijn andere zonen, dat zij het al kunnen, maar van jou heb ik het nog nooit gezien.’
‘M-maar vader! Ik, ehm, ik ben al heel vaak op hertjesjacht geweest hoor! Ik - Ik...’
‘Niks geen gemaar en ge-ik, mijn zoon. Het maakt me niet uit hoe vaak je al op hertjesjacht bent geweest, ik heb het nog nooit gezien. Dus morgen ga ik met je mee.’
‘Oké vader, is goed vader’ antwoordde Lonnie toen maar.

Zo snel als hij kon rennen, ging hij naar Jesse en zijn vriendjes toe.
‘Jesse, Jesse! Je moet je morgen verstoppen! Jij en je vriendjes, iedereen!’ hijgde Lonnie buiten adem.
‘maar waarom? Ik dacht dat we tikkertje gingen spelen morgen?’ vroeg Jesse toen.
‘Ik moet van mijn vader op jullie jagen, terwijl hij mee gaat! Ik kan er niet onderuit komen, dat kan gewoon niet!’ Lonnie was helemaal in paniek.
‘vertel je vader dan dat je altijd met ons speelt!’ zei een dom, klein, jong hertje.
‘ik kan het toch niet aan mijn vader vertellen? Wat zal hij wel niet denken! Ik moet groot en stoer zijn! Ik moet op hertjes jagen, niet met ze spelen!’
‘Lonnie! Waar zit je jongen?’ hoorde hij zijn moeder roepen.
‘ik kom al mama!’ schreeuwde Lonnie terug.
‘sorry, jongens. Ik moet gaan. Verstop jullie morgen echt goed hoor! Zwem naar de andere kant van de rivier, dan kan vader jullie niet ruiken.
‘Is goed, Lonnie.’ Zeiden alle hertjes in koor.

De volgende morgen was het zover. Lonnie moest op jacht. Hij werd er ziek van, zo erg vond hij het om op zijn vriendjes te jagen. Maar hij had geen keus.
‘kom op, mijn zoon! Laat de jacht beginnen!’ brulde vader leeuw.
‘Maar papa, ik heb zo’n buikpijn! En met kleine teentje doet zo zeer.’ Zei lonnie. Maar dat verzon hij natuurlijk, omdat hij niet mee wilde.
‘Niet zeuren, mijn zoon. Je wordt er later een grote, sterke leeuw van, als je nu eventjes doorbijt.’
Lonnie wist het. Er was geen ontsnappen aan. Dus nadat mama leeuw hem een dikke kus en een stevige knuffel had gegeven, ging hij met vader leeuw mee.
‘doe je best jongen! Vang maar een lekker sappig hertje voor me! Dan eten we die vanavond op om te vieren dat je je eerste maal hebt gevangen!’ brulde mama leeuw hem nog snel na.

Na heel lang zoeken naar de hertjes, kwamen Lonnie en zijn vader bij de rivier aan. En wat zagen ze daar? Hertjes!
‘O nee’ dacht Lonnie. Wat doen ze hier nog? Ik moet ze daar weg krijgen, voordat vader ze in de gaten heeft.
‘Vader?’
‘Ja mijn zoon. Wat is er?’
‘Uhm… ik moet naar de wc toe, vader.’
‘Vooruit dan maar. Ga daar maar in e bosjes zitten.’ Zei vader leeuw, terwijl hij naar de rivier wees.
Snel ging Lonnie naar de bosjes toe, maar hij moest natuurlijk niet echt plassen, hij ging de hertjes gewoon waarschuwen.
‘Jongens, wat doen jullie hier nou!’ fluisterde hij naar de hertjes.
‘Lonnie? O nee! We moesten ons verstoppen, dat was ik helemaal vergeten!’ zei Jesse. Maar het was al te laat. Daar kwam vader leeuw aangelopen.
‘Lonnie! Wat zie ik nou? Heb je wat hertjes te pakken, wat mooi! Die grote daar, die zit er sappig uit! Laten op hem gaan jagen.’
‘Is goed vader!’ zei Lonnie dapper. Hij knipoogde naar de hertjes, en de deden net alsof ze heel erg schrokken. Één voor één renden ze naar de rivier en sprongen ze er met een grote plons in. Maar 1 van de hertjes kon nog niet zwemmen!
‘O nee, wat moet ik nu doen?’ dacht Lonnie. ‘Ik kan dat hertje toch niet gewoon laten verdrinken?’ snel plonsde ook hij de rivier in en zwom naar het hertje toe. Hij pakte haar in zijn bek en zwom terug naar de oever.
‘Uche, uche.’ Hoestte het hertje zachtjes. ‘bedankt dat je me gered hebt!’ het was het kleine zusje van Jesse.
‘graag gedaan, Minka.’ Zei Lonnie.

Maar wat is dat? Zag Lonnie’s vader dat goed? Redde Lonnie dat hertje nou?
‘Wat is hier aan de hand? Lonnie, leg dat eens aan me uit!’ brulde hij boos.
‘V-vader… ik-ik.. ik…’ stotterde Lonnie verschrikt.
‘hij is onze vriend!’ schreeuwde Jesse ineens vanaf de overkant van de rivier. Snel zwom hij naar Minka en Lonnie toe, en ging voor hem staan, nog net zo dapper, maar met trillende beentjes, als toen hij Lonnie voor het eerst zag.
‘Nou, nou!’ bulderde vader leeuw van het lachen. ‘is dat zo kleintje? Je hebt wel lef, dat moet ik toegeven, maar dit is iets tussen mijn zoon en ik.’
‘het spijt me v-vader. Maar het zijn echt mijn vriendjes! Ik ben niet z dapper en gevaarlijk als mijn broertjes. Als u mij nu niet meer wil, ga ik wel bij de hertjes wonen.’ Snotterde Lonnie verdrietig.
‘Maar zoon, ik vind je juist wel dapper! Het is dapper dat je jezelf durft te zijn, en daar gaat het om!’
opgelucht gingen Lonnie en vader leeuw, samen met alle hertjes, terug naar huis.
En die avond kwam er ook echt een feestmaal met hertjes, maar dan alleen níet met hertjes als eten.


Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 12 bezoekers online