Verhalenlezen.nl - Voor al uw verhalen en sprookjes. Ook hebben we liefdes verhalen en erotische verhalen.

Op ontdekking!.

U leest om dit moment het verhaal Op ontdekking! gepost door Kim. Dit verhaal is gepost in de categorie kinderverhalen. Wilt u een zelf geschreven, of een mooi verhaaltje posten? Klik daarvoor hier.

Wilt u terug naar kinderverhalen?
Categorie: kinderverhalen
Gepost door: Kim
Gepost op: 2009-6-21

Verhaal:

Op ontdekking!
Op ontdekking!

Mieke loopt moe en verdrietig naar huis. Waarom gaat iedereen op vakantie, behalve zij? Vandaag mochten ze in de klas vertellen over hun vakantieplannen. Annet, haar beste vriendin, gaat naar Frankrijk, er gingen er een paar naar België, Duitsland, Tsjechië of ze gingen ergens in Nederland op vakantie. Zuchtend steekt Mieke de sleutel in de deur. Ze is even alleen thuis. Haar moeder is even naar de winkels en vader is aan het werk. Mark, haar oudere broer zit al op de middelbare school en is meestal pas om vier uur of half vijf thuis. Ze verwent zichzelf met een glas cola en een koek en gaat even computeren.
Na een tijdje komt moeder thuis. “Was het leuk op school?”, vraagt moeder. “Ja hoor”, antwoordt Mieke, “we hebben van de juf een brief gehad over de brugklas. We gaan binnenkort een keertje naar de school in de stad kijken.” “Wat leuk! Ik herinner me nog dat Mark toen iets leuks ging maken” “Ja,” zegt Mieke, “ik heb er echt heel veel zin in!”
Die avond zitten vader, moeder, Mieke en Mark op de bank. Vader is een tijdschrift aan het lezen. Moeder is aan het breien en Mieke en Mark doen een spelletje. “Ja!”, roept vader, “dat lijkt me nu nog eens leuk!” De rest kijkt verbaasd op. “Wat lijkt u leuk?”, vraagt Mieke. Ze loopt naar hem toe en kijkt nieuwsgierig met hem mee in het tijdschrift. “Cool! Vet!”, roept ze. “Wat is er dan?”, vraagt Mark. “Ik zal het even vertellen”, zegt hij. “Hier staat dat je met vier personen drie weken in Europa kunt reizen. Je begint in Nederland, dan ga je na een paar dagen naar België, daarna naar Frankrijk, Italië, Zwitserland en dan kom je weer in Nederland. Je gaat na een aantal dagen weer naar een ander land en je reist nooit langer dan één dag. “Ja, dat lijkt mij ook erg leuk!”, zegt moeder, “maar is het niet verschrikkelijk duur? En ga je in een huisje of in een tent?” “Dat staat er niet bij”, antwoordt vader, “maar er staat dat je op hun website kunt kijken voor meer informatie.” Vader en moeder kijken even rond op de site. “Gaan we erheen?”, vraagt Mieke, “dat lijkt me zo leuk, echt fantastisch!” Vader en moeder overleggen even. Moeder zegt: “Ja! We doen het!” Mark en Mieke zijn helemaal blij. Dit is ten slotte ook de eerste keer dat ze op vakantie gaan! “Maar nu moeten jullie naar bed”, zegt vader, “anders dan kun je er morgen weer niet uitkomen.” Met tegenzin gaan Mieke en Mark naar boven, ze kunnen bijna niet slapen van het leuke nieuws!
Het is een maand later, het is zomervakantie! Het is nog maar half zes ’s ochtends en Mieke is al wakker! Ze kan niet meer slapen, want ze gaan vandaag op vakantie. Ze heeft er heel veel zin in. Ze probeert nog wat te slapen, maar het lukt niet meer. Stilletjes gaat ze haar kamer uit en loopt de trap af. Ze pakt een glas melk en gaat een sudoku maken. Ze is al een uur bezig als vader beneden komt. “Zo, jij bent er vroeg uit!”, zegt vader. “Ja, ik heb er zo’n zin in! Ik kan bijna niet wachten tot we gaan!”, juicht Mieke. “Laten we dan maar snel de rest wakker maken, dan kunnen we gaan”, zegt hij. Mieke maakt moeder en Mark wakker. Ondertussen zet vader alle bagage in de kofferbak. “Waar gaan we vandaag heen?”, vraagt Mark. Moeder zegt: “Vandaag gaan we naar Limburg. Over twee nachten gaan we dan naar België.”
Het is een paar uren later. Mark en Mieke zijn in het zwembad bij het park. Het is er erg leuk. Er is een buiten- en binnenzwembad! Ze gaan van een glijbaan die eerst heel erg steil naar beneden gaat en daarna nog een paar scherpe bochten maakt. Na een tijdje gaan ze weer terug naar het huisje. Ze zijn in een mooie omgeving, in een park in de heuvels. Als ze in het huisje komen ruiken ze iets heel lekkers: kip! “Lekker!”, zegt Mieke, “mijn lievelingseten!” Ze smullen ervan en doen ‘s avonds nog Monopoly. Maar snel gaat Mieke naar bed, ze is zo moe! Ze slaapt al snel als een roos.
De week daarna wordt leuk. Van Limburg gaan ze naar België naar de Ardennen waar ze veel fietsen. Daarna gaan ze naar Frankrijk. Ze gaan zwemmen in de Middellandse Zee! Het is er superwarm. In Italië bezoeken ze de toren van Pisa. Dat is ook erg leuk. Van Italië reizen ze naar Zwitserland. “Dit vind ik tot nu toe het mooiste land waar ik geweest ben”, zegt Mieke. “Ik vond Frankrijk mooier”, zegt Mark, “want daar was een mooie, blauwe zee. Ze zijn op een camping die middenin de bergen zit. Er is een zwembad, een tennisbaan, een tafeltennistafel en je kunt er ook midgetgolfen!
Het is de volgende morgen. Mieke wordt gapend wakker. Wat zal ze vandaag eens gaan doen? Ze gaat uit bed en kleedt zich aan. Mark is ook al wakker en zegt: “Zullen we pa en ma verrassen met verse broodjes van de bakker?” “Ja, dat is een leuk idee!”, zegt Mieke. Samen gaan ze op weg naar het dorp. Ze kopen harde bolletjes en croissants. Op de terugweg nemen ze een andere weg. “Hé, dit is een ingang in de rotsen!”, zegt Mieke. “Cool! Kom, dan gaan we naar binnen”, zegt Mark. Ze lopen een eindje de grot in, maar het wordt wel erg donker. Mieke zegt: “Zullen we weer terug gaan? Het wordt alleen maar donkerder. “Nee”, zegt haar broer, “we lopen gewoon verder. Kijk maar, daar in de verte is het al lichter. Misschien is daar de uitgang al.” Ze lopen verder, maar als ze bij de lichte plek zijn, zien ze dat de uitgang veel te klein is! Ze kunnen er net niet door! “Onee!”, zegt Mieke, “nu moeten we het hele stuk weer teruglopen!” Maar Mark ziet een inham in de grot en kruipt erin. “Hier kunnen we wel langs”, zegt hij. “Je moet alleen wel kruipen.” Mieke kruipt achter hem aan. Na een paar minuten wordt het steeds groter en ze kunnen weer lopen. Dan komen ze in een holle kamer terecht. Er staan een paar heel oude stoelen en een tafel. En daarnaast staat een… “Vet!”, zegt Mieke, “een schatkist!” Ze rent erheen en probeert hem open te krijgen, maar het lukt niet! “Laat mij eens proberen”, zegt Mark. Maar ook hij krijgt hem niet open! “Wat nu?”, zegt Mieke. “We moeten terug naar de camping, naar vader en moeder. Het is denk ik al heel laat en we moeten dezelfde weg weer terug lopen, want er is geen andere uitgang”, antwoordt Mark. “Oké, zegt Mieke, “dan kunnen we het gelijk van die kist vertellen. Misschien krijgt vader hem open.”
Als ze na een half uurtje weer bij de tent komen, komen vader en moeder opgelucht naar buiten. “Waar bleven jullie toch?”, vraagt moeder. Ze vertellen alles en ondertussen eten ze de broodjes op. Als ze alles verteld hebben, zegt vader: “Ik zal zo wel even met de beheerder van de camping praten. Waarschijnlijk hoort die grot bij de camping en is er nog wel een andere ingang.” Vader gaat naar de beheerder. Ondertussen gaan Mark en Mieke even zwemmen. Als ze voor het middageten terugkomen zien ze dat vader ook al terug is. Hij zegt: “De campingbeheerder was erg verbaasd toen hij het verhaal hoorde. Daarom wil hij straks met jullie en ook met mij naar de grot. Hij vertelde dat er vanaf de camping ook een ingang naar de grot is. Waarschijnlijk hoef je dan ook niet heel het stuk te kruipen.”
’s Middags gaan ze naar de grot. Maar vader had geen gelijk! Ook vanaf deze kant moeten ze het hele stuk kruipen! Als ze in de ruimte komen, lopen ze gelijk naar de kist toe. De campingbeheerder heeft wat spullen meegenomen en binnen vijf minuten is de kist geopend. “Allemaal potten en vazen!”, roept Mieke. “Zitten er ook sieraden bij?”, vraagt Mark. “Nee, volgens mij niet”, zegt Mieke. Samen lopen ze terug naar de camping. Als ze op de camping zijn, halen vader en de campingbeheerder alles eruit. Sommigen potten en vazen zitten dicht met een deksel. Met moeite krijgt Mieke er een deksel vanaf. “Wow!” , zegt ze, “moet je dit zien!” Ze komen allemaal kijken. Er zitten allemaal sieraden in! Er zijn nog twee andere potten waarin ook sieraden zitten. In de andere potten en vazen zit niets. De campingbeheerder zegt: “Omdat jullie een stukje grot en dit ontdekt hebben, mogen jullie volgend jaar zo lang als jullie willen op deze camping staan.” “Yes!”, roepen Mieke en Mark. “Dan mogen we weer naar deze leuke camping!”
De rest van de vakantie wordt ook nog erg leuk. Ze blijven nog een paar dagen in Zwitserland en daarna vertrekken ze weer naar Nederland. En waar ze na dit grote avontuur heen gaan? Natuurlijk naar Zwitserland!


Aantal keer bekeken: 5068
Waardering: 3.53 op 10
Geef een cijfer:

Alle rechten voorbehouden 2005-2024 - www.verhalenlezen.nl


Verhalen

Wilt u een verhaaltje lezen uit één van de onderstaande categorieën? Klik dan gewoon op een categorie en u komt op de pagina met de verhalen van deze bepaalde categorie.

Verhalen posten

Hebt u zelf een verhaaltje geschreven? Of een onvergetelijke blunder tegengekomen, of iets anders. En je wilt er anderen mee amuseren, lezen? Met verhalenlezen.nl kan dat geen probleem zijn. Klik hier om een verhaal te posten!


Statistieken

Totaal verhalen: 5184
Totaal categorieën: 10
Totaal 16 bezoekers online